Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Gent krijgt VN-award voor duurzaam voedselproject "Gent en Garde"

do 26 sep. - 5:30

Gent heeft van de Verenigde Naties een internationale prijs gekregen voor het voedselproject "Gent en Garde". Daarmee gaat de stad onder meer de strijd aan tegen voedselverspilling.
Campagne poster van Gent en Garde
© Foto: stad Gent

De Verenigde Naties belonen klimaatacties over de hele wereld met "Climate Action Awards".  Bijna 700 bedrijven, organisaties en overheden dienden een dossier in, en vijftien inspirerende voorbeelden kregen een prijs. In de categorie "Planetary Health" ging de award naar "Gent en Garde". En daarmee is Gent de eerste Belgische stad met zo'n prestigieuze prijs in handen.

Samen met burgers

Gent lanceerde de voorbije zes jaar talrijke projecten die het voedselsysteem helpen verduurzamen. Zowel burgers als lokale actoren werden daar heel nauw bij betrokken. "Gent en Garde" bracht enerzijds kleinschalige initiatieven op gang, maar ook meer structurele wijzigingen in het voedselsysteem.

Enkele voorbeelden van lopende projecten in Gent zijn Foodsavers, Restorestje en Buurtfruit in Gent.

"We moeten voortrekkersrol blijven waarmaken"

Tine Heyse, schepen voor Leefmilieu, Klimaat en Energie, is enorm blij met de VN-award. "Sinds de lancering van de voedselstrategie ‘Gent en Garde’ in 2013, hebben we al verschillende prijzen mogen ontvangen. Maar dat nu ook de Verenigde Naties ons beleid prijzen, is een grote eer voor een middelgrote stad als Gent. De uitdaging wordt nu om onze voortrekkersrol te blijven waarmaken!"

Spotlight op Gent

De stad heeft de prijs nog niet echt in haar bezit, want de prijsuitreiking gebeurt pas in december, tijdens de klimaatconferentie van de Verenigde Naties in Santiago in Chili. Maar de Verenigde Naties maakten de winnaars dus wel al bekend, tijdens de internationale klimaattop die deze week in New York doorgaat.

De bekendmaking van de winnaars betekent het startschot van een twee maanden durende campagne op sociale media en in de pers, waarin de winnaars als klimaatpioniers in beeld worden gebracht. Het is de bedoeling om andere landen te inspireren om ook de klimaatverandering aan te pakken.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet