Gentse rand krijgt zone 30
wo 15 nov. - 2:32
Volgend jaar al eerste nieuwe zones
De zone 30 in Gent breidt al volgend jaar uit naar de rand. De uitbreiding komt er in woonstraten in buitenwijken en deelgemeenten. Op verbindingswegen en elders in de bebouwde kom verandert er dus niets. De invoering zal in fases gebeuren en volgend jaar starten. Begin 2018 wil schepen van mobiliteit Watteeuw daar concrete plannen over voorleggen aan de rest van het gemeentebestuur.
Veilig verkeer?
De maatregel komt er om twee redenen. Ten eerste hoopt de stad door de verlaging van de maximumsnelheid het aantal (zware) verkeersongevallen terug te dringen. In de binnenstad lukte dat eerder al bij de veralgemening van de zone 30. Al zorgt ook de invoering van het circulatieplan daar voor een lager cijfer, wat dus niet van toepassing is op de buitenwijken en de deelgemeenten. Schepen Watteeuw wijst erop dat er een pak minder letselongevallen of dodelijke ongevallen zijn met fietsers en voetgangers in gebieden waar zone 30 geldt, tot 7 keer minder.
Propere lucht?
Ook de luchtkwaliteit speelt een rol. Stad Gent scoort slecht in alle luchtmetingen. Dat komt onder meer door de ligging, vlakbij de Gentse industriezone aan de haven, maar ook door het vele autoverkeer. Het circulatieplan zou de vervuiling al deels moeten aanpakken, volgens de stad, al zijn er voorlopig nog geen cijfers die dat lijken te bevestigen. In een recente studie van de universiteit van Antwerpen in het zogenaamde AIRbezen-project bleek dat Gent het in Oost-Vlaanderen erg slecht doet. De gemeten waarden fijn stof lopen er soms op tot een duizendvoud van wat in een erg rustige groene omgeving gemeten wordt. De invoering van een zone 30 in woongebieden in de grote periferie rond Gent zou dat probleem mee kunnen verhelpen.