
de inspecteur
Goedkoop op internet, duur op restaurant
wo 3 mei - 5:58

Je kan al eens rustig nadenken over je keuze, en kan je bij aankomst in het restaurant snel bestellen. Je kan trouwens niet alleen kiezen wat je wil eten, je kan ook al eens bekijken hoeveel het je zal kosten.
Verschil?
Maar wat als de prijzen die je op de website ziet staan niet dezelfde zijn als die op de menukaart ter plaatse. Dat kan niet, zegt Chantal de Pauw van de FOD Economie. Beide prijzen moeten gelijk zijn want anders ga je de consument misleiden en ga je hem naar je restaurant lokken met foutieve informatie.
Wat wel kan is dat er een lagere prijs wordt aangerekend voor een maaltijd die je meeneemt. Dan gaat het restaurant geen tafel moeten dekken voor je, geen afwas hebben, enzovoort.

Merk je toch dat de restauranthouder andere (en duurdere) prijzen hanteert op zijn menukaart wees dan zeker assertief en zeg hem dat dit wettelijk niet kan. Als hij toch voet bij stuk houdt doe dan zeker een melding bij meldpunt.belgie.be en bij de Consumentenombudsdienst. Zij kunnen altijd bemiddelen voor je.
Prijs van de dag
Vaak zie je op een kaart ook 'prijs van de dag' staan, dat gebeurt heel vaak bij dagverse vis. Dat is perfect toegelaten en wettelijk, maar het is wel aan de ober om je vooraf de correcte prijs van die dag te melden. Zo ben je als consument toch goed geïnformeerd voor je je gerecht besteld en kom je na je maaltijd niet voor onaangename financiële verrassingen te staan.