radio2 middag in west-vlaanderen
Handelaars Wervik hangen slogans voor geestelijke gezondheid
di 1 okt. - 4:52
In Wervik duiken tientallen ludieke slogans en spreuken op aan etalages van handelaars en ramen van openbare gebouwen in het stadscentrum en de deelgemeenten. Elke spreuk wordt gevolgd door de hashtag "samenveerkrachtigwervik". De fijne woordspelingen, deugddoende boodschappen en quotes kaderen in de "10-daagse van de Geestelijke Gezondheid", die start op 1 oktober. "We willen bij de inwoners een instant glimlach opwekken, hen een goed gevoel geven of even laten stilstaan bij het thema welbevinden", zegt Bert Verhaeghe, schepen van Lokale Economie.
(lees verder onder de foto)
Maar liefst 72 handelaars en organisaties nemen deel aan de actie van de stad en Logo Leieland. "De campagne zet het thema mentaal welbevinden de komende weken letterlijk in de kijker", aldus Sofie Bovijn, gezondheidspromotor bij Logo Leieland. "Eén op drie Vlamingen krijgt ooit te maken met ernstige psychische problemen. Of het nu gaat over een tijdje niet goed in je vel zitten of psychische stoornissen, mensen durven het moeilijk ter sprake brengen." Wervik wil samen met andere deelnemende gemeenten stappen zetten om het taboe rond praten over hoe we ons voelen te doorbreken.
Het leven heeft geen gin
Het zijn de zaakvoerders die de slogan telkens konden kiezen uit een lijst. Meestal passen ze ook bij wat er in de zaak verkocht wordt. Bij "Optiek Hugo" prijkt bijvoorbeeld staat de slogan "bekijk het eens door een roze bril". En aan het raam van café "De Sultan" staat: "zonder tonic heeft het leven geen gin". "Jawel, we verkopen hier ook gin-tonic. Hopelijk verhoogt deze slogan het welbevinden van de mensen én de verkoop van onze gin-tonic", knipoogt zaakvoerder Tuur Leroy. "Het is tof om overal zulke ludieke spreuken te lezen." Dat beaamt ook opticien Patrick Hugo. "Bij ons blijft de spreuk sowieso langer staan dan deze 10-daagse."