Hasselt wil een ander parkeerbeleid
di 19 mrt. - 2:17
Een uur bovengronds parkeren kost in Hasselt welgeteld 1 euro. En dat is goedkoop. In Gent bijvoorbeeld, leert een onderzoek van de krant De Tijd, kost datzelfde uurtje parkeren 2,5 euro. In Amsterdam gaan ze hun uurtarief in het centrum binnenkort zelfs verhogen tot 7,5 euro. Meer en meer steden proberen met duurdere parkeertarieven het autoverkeer in hun centrum te ontmoedigen.
Nu is het in Hasselt zo:je mag overal parkeren waar het mag.Laat ons dat omdraaien: je mag nergens parkeren tenzij het mag.
Het goedkope tarief in Hasselt lijkt mooi meegenomen voor de vele shoppers. Maar er zijn ook heel wat schaduwkanten. De Hasseltse schepen Marc Schepers kan er over meepraten."We zien nog altijd veel zoekverkeer in de Hasseltse binnenstad. Automobilisten draaien rondjes op zoek naar die ene vrije parkeerplaats bovengronds. En dat is niet goed voor de leefkwaliteit in de wijken en ook niet voor de luchtkwaliteit".
Niet alleen de portemonnee telt
Veel steden proberen dat zoekverkeer te ontmoedigen door parkeren in de binnenstad fors duurder te maken en alternatieven aan te bieden zoals parkings aan de rand van de stad en een vlotte shuttledienst. Volgens schepen Marc Schepers wil de stad Hasselt de komende jaren ook werk maken van zo'n nieuw parkeerbeleid. "Als je vandaag naar Hasselt komt, dan mag je overal parkeren tenzij het verboden is. Wij willen dat omdraaien: je mag nergens parkeren tenzij het toegelaten is."
Bewoners eerst
Als voorbeeld geeft hij de woonwijken tussen de grote en kleine ring rond Hasselt. Nu kan iedereen daar parkeren, ook mensen die een dagje komen shoppen in Hasselt. In de toekomst zou dat niet meer kunnen en mogen alleen bewoners en hun bezoekers in die woonwijken parkeren. Bezoekers zouden alleen nog terecht kunnen in de ondergrondse parkings vlakbij het stadscentrum en op kwalitatief hoogstaande randparkings met een vlotte verbinding met het centrum.
Aantrekkelijke stad
Veel weerstand tegen hogere parkeertarieven verwacht schepen Marc Schepers niet. "Alles hangt af van wat de mensen terugkrijgen voor het bedrag dat ze betalen. Vandaar dat we moeten inzetten op het verder aantrekkelijk maken van onze stad. Als een dag Hasselt meevalt, dan wil je daar gerust wat parkeergeld voor betalen. De stad Maastricht is een goed voorbeeld van een goed doordacht parkeerbeleid."