de inspecteur
di 22 mei - 6:28
Elke Vivabox cadeaubon die langs de kassa passeert, wordt twee keer gescand. Het systeem met twee barcodes is ontwikkeld om diefstal en fraude te vermijden.
Er is één algemene barcode die gelinkt is aan de activiteit, bijvoorbeeld een ontbijt met bubbels. De tweede barcode is gelinkt aan de unieke voucher die bij de bon hoort. Als die code gescand is, kan je de bon na aankoop online registreren en een activiteit boeken.
Op het moment dat de algemene code gescand wordt, moet de kassabediende automatisch de tweede code scannen. In theorie gebeurt dat bij elke verkoop maar blijkbaar loopt het soms toch mis.
De Inspecteur krijgt verhalen binnen van consumenten die tevergeefs proberen om hun bon te activeren. Het online systeem van Vivabox herkent de bonnen niet omdat ze nooit zijn geactiveerd aan de kassa. Dit impliceert dat de bonnen onterecht uit de winkel verdwenen zijn. Dat er met andere woorden nooit verkocht zijn.
Om je bon alsnog te kunnen activeren, vraagt Vivabox een duidelijk bewijs van aankoop: namelijk het kassaticket. Als je dat kan voorleggen, kan je bon alsnog geactiveerd worden.
Maar daar knelt de schoen. Meestal krijg je een Vivabox cadeau. En bij een cadeau hoort geen kassaticket te zitten. Daar sta je dan. Je moet dan het aankoopbewijs opvragen bij de persoon die jou een bon cadeau deed. Als die dat bewijs niet meer vindt, kan een rekeninguittreksel soms ook als bewijs ingeroepen worden.
Vivabox begrijpt dat een niet-geactiveerde bon voor veel frustratie zorgt.
We beseffen dat het huidige systeem niet 100% waterdicht is. Daarom komt er een tweede kassaticket.Er staat geen prijs op maar wel de duidelijke boodschap dat de bon geactiveerd werd.
Niet elke winkel die Vivaboxen verkoopt, print al twee kassatickets af. Al is dat in de toekomst wel de bedoeling. Maar het kan geen kwaad om volgende tips altijd in acht te nemen:
Meer weten over het juiste gebruik van bonnen? Klik door voor nog meer nuttige tips!