
de inspecteur
Helpdesk: de levering van mijn keuken loopt fout. Wat kan ik doen?
wo 8 mei - 6:30

Anny kocht eind vorig jaar een nieuwe keuken bij een bekende winkelketen. Ze gaf een voorschot en betaalde de rest bij levering. Maar bij die levering waren verschillende stukken beschadigd. Na vijf weken werden die vervangen, maar toen waren de kasten in een verkeerde kleur. Er kwam iemand langs die beloofde het op te lossen, maar er was alweer een wekenlange wachttijd. Anny vertrouwt het niet meer en wil graag een compensatie voor de maandenlange wachttijd. Hoe kan ze dat aanpakken?

Volgens Ivo Mechels van Test Aankoop leest Anny best eerst de algemene voorwaarden op de achterkant van haar bestelbon.
Daar zou info kunnen staan over de plaatsingstermijn en of de firma belooft om de keukens binnen een bepaalde termijn te zullen leveren en/of plaatsen. Of misschien staat er wel iets over die 5 weken dat ze telkens moet wachten op andere onderdelen.
Op welke compensatie ze recht heeft als de firma die termijn niet nakomt moet daar ook in staan.
Maar dergelijke verbintenissen zijn niet verplicht, dus net zo goed staat er helemaal niets over plaatsingstermijnen. In dat geval kan Anny alleen maar zeggen dat ze de keuken te goeder trouw heeft gekocht en dat ze van de firma verwacht dat die ze te goeder trouw komt plaatsen.
Dat is een juridische reden voor schadevergoeding. Ze kan er dus een gerechtelijke procedure voor aanspannen, maar in dit geval is dat veel te voorbarig. Want tot nu toe is de schade beperkt tot een wachttijd.
Maar Anny kan wel de verkoper of de hoofdzetel van de firma aanschrijven. Ze kan een aangetekende brief sturen en een compensatie vragen voor de maanden dat ze op de nieuwe keuken had gerekend. Een winkel heeft er immers alleen maar bij te winnen als de klanten tevreden zijn.
Als dat niets uit haalt, kan ze de verkoper officieel in gebreke stellen, met een brief en de letterlijke woorden ‘in gebreke stellen’ met de redenen waarom.