Spits
Het nieuwe bier Victoria probeert Duvel te verslaan
ma 8 jun. - 3:16

Overwinning van het goede op het kwade
Er loert concurrentie om de hoek voor Duvel. Victoria is een nieuw bier van AB Inbev, met op het flesje dezelfde engel die de duivel verslaat, net zoals op het flesje van Duvel. Is dit pure provocatie van AB Inbev vroeg David Van Ooteghem aan Sofie Vanraefelghem in 'Spits met David'. "Je kan er niet naast kijken. Het is een rechtstreekse aanval op Duvel. Je kan letterlijk op het flesje lezen dat Victoria verwijst naar de aartsengel Sint-Michiel, het symbool van de overwinning van het goede op het kwade ofwel de duivel."
Duvel is geliefd
Ook het alcoholpercentage is identiek, namelijk 8,5%. "Dat klopt, er zijn nog meer verwijzingen. Het bier wordt met natuurlijke ingrediënten gebrouwen, wat insinueert dat Duvel of andere merken dat niet doen. 95% van onze bieren zijn natuurlijke producten.", aldus Sofie Vanraefelghem. Wat is nu de bedoeling van AB Inbev? "Sterke blonde bieren zijn populair. Duvel is al jarenlang erg geliefd. Het werd gelanceerd na de Eerste Wereldoorlog als Victory Ale, om de overwinning van de oorlog te vieren. Het bier heet sinds 1923 Duvel. De populariteit is de laatste 10 jaar alleen maar gestegen, zowel bij jong als oud."
Eigen identiteit
Maakt Victoria veel kans? "Duvel is echt een icoon. Het is zowel qua kwaliteit als smaak een schot in de roos. Dit is geen slimme en originele zet van AB Inbev. Alle blonde bieren hebben allemaal een eigen verhaal, een eigen identiteit." Vanwaar komen die verhalen rond die bieren? "We houden van die verhalen. We zijn niet het enige bierland. Onze biercultuur is uniek en één van die elementen is het verhaal. Elk bier heeft zijn eigen glas en ook een specifieke achtergrond."