de inspecteur
Hoe lang gaat de batterij van een elektrische auto mee?
wo 18 sep. - 6:26
Cel-management
Een elektrische wagen heeft meestal een lithium-ion-batterij aan boord. Dat is hetzelfde type batterij als in je smartphone, weet wetenschapsjournalist Koen Wauters. Alleen is die in de auto is veel groter. Een batterij bestaat uit verschillende cellen. In een smartphone zitten er zo 4 of 5, een elektrische auto heeft er honderden aan boord.
Dat laat toe om er cel-management op toe te passen. Computerprogramma’s monitoren alle cellen. Als er een probleem opduikt met zo’n cel lossen ze dat op of omzeilen ze de bewuste cel. Daardoor heeft de batterij van een elektrische auto een veel hogere levensverwachting.
Garantie
De meeste fabrikanten van elektrische wagens geven een garantie van 8 jaar op de batterij. En dat is maar goed ook, want de batterij is het duurste onderdeel. Bij goedkopere automodellen bedraagt de kost ervan al snel de helft van de prijs van de wagen. Bij een duur type e-car stijgen de prijzen vlot boven de 20.000 euro. Met andere woorden: zo’n nieuw type batterij vervang je niet zo vlot als een traditionele accu.
Ben je van plan een elektrische wagen aan te schaffen? Vraag dan tijdens het verkoopgesprek zeker naar de voorwaarden voor een vervanging buiten de garantie. Er zijn constructeurs die je de batterij laten leasen. Zo zal je nooit een gigantische som geld moeten ophoesten om de volledige batterij te laten vervangen, maar leasen heeft natuurlijk ook zijn prijs.
Levensduur verlengen
Probeer zelf je batterij in topconditie te houden. De stelregel is: hoe trager je laadt, hoe beter voor de batterij. Als je dus de keuze hebt tussen thuis langzaam opladen of een snelle beurt aan de snellaadpaal, kies dan als het kan voor optie 1.
Lang laden houdt trouwens geen groter risico in op brand. Op zich kan elke batterij oververhitten, maar auto’s zijn er beter tegen beveiligd dan pakweg smartphones. De kans dat een elektrische auto en een model op benzine vuur vatten is ongeveer even groot (of klein).