
de inspecteur
Huurtelefoon van Proximus? Als je wil opzeggen moet het nu!
di 6 feb. - 7:30

In november vorig jaar kwam Proximus in het oog van de storm terecht met z'n langlopende huurcontracten voor telefoontoestellen. Mensen jarenlang laten betalen voor een verouderd toestel, dat kon niet langer volgens De Inspecteur. Ook de politiek deelde die mening.
Proximus beseft dat uiteindelijk ook, en stuurde de 150.000 betrokken klanten een brief bij de factuur van december. In die brief zei het telecombedrijf hoe je die huur kan opzeggen, en waarop je kan rekenen als je het huurcontract wil behouden.
Het bedrijf benadrukte wel dat verschillende klanten er bewust voor kiezen om een telefoontoestel te huren. "Deze klanten kunnen trouwens het nieuwste model van hun telefoontoestel aanvragen bij ons, als ze dat zelf willen uiteraard", zegt Woordvoerster Nele Van Malderen. "Wie zijn huurcontract wenst op te zeggen, zal bovendien eenmalig zijn toestel mogen houden en hoeft het niet in te leveren.
Voorlopig niet veel reactie
Begin februari heeft nog maar 1 op de 5 betrokken klanten z'n huurcontract stopgezet. Dat betekent dan nog steeds meer dan 100.000 klanten misschien huur betalen voor een telefoontoestel dat verouderd is, of dat ze zelfs niet eens meer gebruiken.
- Volgens nieuwe cijfers rekent Proximus nog altijd huur aan voor 7.500 toestellen met een draaischijf.
- Zo'n 15% betaalt nog altijd huur voor een toestel dat meer dan 20 jaar oud is.
Opzeggen? Doe het dan nu
Controleer eens je factuur: als je je huurtelefoon niet meer gebruikt, zeg de huur dan op.
Huur je een toestel? Neem dan zeker eens contact op met Proximus voor eind maart.
- De kans bestaat dat je voortaan geen huur meer hoeft te betalen en je telefoontoestel gewoon mag houden.
- Je kunt ook een recenter telefoontoestel in ruil krijgen als je besluit te blijven huren.
- Je kunt ook het huurcontract stopzetten en een toestel aankopen met korting.
Je kan terecht op het telefoonnummer 0800-22 850 of online via deze pagina.
Doe je dat niet, dan blijft het huidige huurcontract verder lopen. Dan dan blijf jij misschien huur betalen voor een telefoontoestel dat al lang afgeschreven is.
Geste?
Een financiële compensatie als geste voor alle betrokken klanten, zoals de politiek opperde, dat ziet Proximus niet zitten. Proximus-woordvoerder Nele Van Malderen vergelijkt het met de huur van een huis; "Iemand die al veertig jaar een huis huurt, heeft dat misschien op de duur ook al terugbetaald. Sommigen huren bewust, omdat er ook een service aan die huur verbonden is. Als het toestel stuk is, kunnen ze het meteen omruilen bijvoorbeeld."