Jan Hoet Jr. over Panamarenko: "Als er ooit écht iets gevlogen zou hebben, was hij geen kunstenaar maar een wetenschapper"
ma 16 dec. - 6:15

"Ik ben er heel vaak geweest bij hem thuis als kind, samen met mijn vader", vertelt Jan Hoet Jr. bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. "Het was fantastisch als kind om in zijn droomwereld binnen te treden". De rol van Panamarenko in de carrière van vader Jan Hoet is dan ook niet te onderschatten. De allereerste tentoonstelling die de Gentse kunstpaus organiseerde was er eentje met Panamarenko. "Ik denk dat ik een jaar of vijf was als ik de eerste keer mee op bezoek ging met mijn vader. Panamarenko woonde toen met zijn moeder op een klein appartementje. Ze hadden 6 papegaaien die vrij rondvlogen in huis en ook vrolijk mee kwamen eten van de taart. Dat herinner ik me nog goed."
"Hij maakte alles zelf"
"In dat kleine appartement heeft hij ook zijn bekendste werk gemaakt. Iedereen kent "The Aeromoddeller" wel, dat is die gigantische zeppelin. Wel, hij maakte dat gewoon daar, samen met zijn moeder. Ze maakten en lijmden de stukken er aan elkaar", vertelt Jan Hoet Jr. "Het strafste vind ik dat er altijd een logica achter zat. Het idee was altijd dat het zou moeten kunnen vliegen, maar dat deed het nooit. Als dat wel zo was geweest, dan was Panamarenko geen kunstenaar geweest maar een wetenschapper.
"Eeuwig kind blijven"
"Het mooiste vond ik dat hij eeuwig kind is gebleven, je kan echt perfect functioneren in een soort droomwereld. Hij lééfde echt voor zijn kunst en zijn werk. Die begeestering, dat zouden meer mensen moeten hebben...", benadrukt Jan Hoet Jr. nog. "Panamarenko heeft een stuk kunstgeschiedenis geschreven in België, ik denk dat er weinig mensen zijn die hem niet kennen."
Zelf beslist om te stoppen
"Wat ik ook erg bijzonder vind, is dat hij op een bepaald moment - een vijftiental jaar geleden - gewoon beslist heeft om te stoppen. Zijn verhaal was gewoon verteld. Hij had er niets meer aan toe te voegen, na een carrière van zo'n 30 jaar. Straf dat je dat kan als kunstenaar."