
de inspecteur
Kan je je Telenet mailadres zomaar kwijtgeraken?
wo 6 mrt. - 7:30

Je kunt je mailadres niet plots kwijtgeraken
Als je bij Telenet je internetabonnement en bijhorende mailbox opzegt, dan kun je nog 18 maanden lang gebruik maken van die mailbox. Op het einde van die 18 maanden krijg je hiervan nog een herinnering.
Daarna wordt de mailbox afgesloten en worden zes maand later de bijhorende mailadressen weer vrijgegeven. Op dat moment kan een andere klant, bijvoorbeeld een naamgenoot, jouw eerdere Telenet-emailadres in gebruik nemen.
Wat kan er foutlopen?
Als je samenwoont heb je vaak één gemeenschappelijke Telenet- account. Daarbij is voor internetklanten, standaard één Telenet-mailbox geactiveerd (bijvoorbeeld mailbox y111111). Per mailbox kan je tot 5 mailadressen instellen (zoals naam.voornaam@telenet.be) .
Maar als je gezinsleden graag een ander wachtwoord en een gescheiden mailbox willen, kan je extra ‘sub-mailboxen’ aanmaken.
Worden de internetdiensten – en de bijhorende mailboxen – opgezegd en wil een gezinslid op een nieuw Telenet-abonnement zijn huidige mailadres toch behouden? Dan moet hij dit eerst verwijderen van het account dat wordt stopgezet, en vervolgens opnieuw aanmaken in zijn of haar eigen nieuwe Telenet-account. Zo liep het fout bij onze luisteraar Kathy.
Of als een gezinslid gaat verhuizen: de dochter of zoon gaat alleen wonen, of de partners gaan uit elkaar, dan mag dat gezinslid niet vergeten om zijn of haar mailadres te verwijderen van de ene account en opnieuw toe te voegen in zijn of haar nieuwe en persoonlijke account.
Verwijderen en opnieuw toevoegen, doe je op de Telenet klantenzone. Als je dat vergeet, dan kan het mislopen. Dan ben je na 18 maanden mogelijk je mailadres kwijt, als een andere klant het in gebruik neemt. Dus informeer je goed bij Telenet.
Tip
Bewaar niet al je waardevolle herinneringen en foto’s zomaar in je mailbox, maar sla ze op in je computer of nog beter, in de cloud of op bijvoorbeeld Google Drive, dat is veiliger.