Kris Wauters: "Vooral medewerkers achter de schermen en minder bekende artiesten ondersteunen"
di 31 mrt. - 7:37
“De grote, succesvolle artiesten, die trekken hun plan wel", vertelt Kris Wauters van Clouseau bij De Inspecteur. "Maar kleinere bands en artiesten die nog niet het grote succes kennen, die hadden misschien 2 of 3 belangrijke concerten gepland staan die dan nu plotseling wegvallen. Dat is niet alleen financieel maar ook promotioneel een kater. Maar denk ook aan muzikanten, studiomuzikanten. Onze band bijvoorbeeld. Die zitten nu maanden zonder werk. Want ’t zijn vooral die ‘anonieme’ werkkrachten, de niet-bekende personen in de industrie die nu vooral in de problemen komen.”
“We hadden net twee try-outs achter de rug wanneer de lockdown begon. Onze tour valt dus ook in het water. Gelukkig hebben we al heel wat concerten kunnen verplaatsen naar een latere datum. Maar het is nog even afwachten of die doorgaan. We hopen natuurlijk van wel. Er is heel veel ongerustheid. Iedereen weet dat wanneer de maatregelen opgeheven worden, dat dat stap per stap zal gebeuren. En 2000 man in een zaal toelaten zal waarschijnlijk één van de laatste stappen zijn.”
"Streamen verdienen we nauwelijks iets aan"
Hoe kunnen we artiesten het beste steunen? “Ik denk dat de meeste artiesten het meeste verdienen aan concerten. Vroeger speelden we concerten om onze albums te doen verkopen. Maar nu maken we platen om op te kunnen treden. De platenverkoop ligt al heel lang op z’n achterwerk. De industrie heeft het al jaren moeilijk. Mensen die onze muziek streamen, bijvoorbeeld via Spotify, daar verdienen we nauwelijks iets aan.”
Heeft het dan nog zin om albums te kopen? “Natuurlijk! Dat heeft altijd zin. Daarmee steun je dan ook de mensen in de muziekindustrie. Want ook die ligt op zijn gat, zeker nu. Hoe meer muziek er verkocht wordt, hoe meer platen er gemaakt zullen worden. En dan hebben studiomuzikanten en technici ook weer werk. Eigenlijk is elke vorm van steun goed. We gaan niemand verplichten om iets te doen. Het is gewoon mooi dat mensen solidair zijn. Ik denk dat dat voor alle beroepen in nood zo is. Niet enkel in de muziekindustrie. Belgisch kopen, luisteren of doen is nu altijd een goed idee.”