Leuven, Bierbeek en Lubbeek maken afspraken over het beperken van sluipverkeer
do 1 aug. - 4:11
Bierbeek wilde vanaf 1 september een slimme camera plaatsen om tijdens de spitsuren het sluipverkeer in de Koning Albertlaan en Panoramalaan te beboeten met een GAS-boete. Enkel wie een vergunning had, mocht er tijdens de spitsuren door. Maar het plan voor de camera werd afgevoerd nadat buurgemeenten Leuven en Lubbeek tegen de beslissing in beroep gingen. Vlaams minister-president Liesbeth Homans (N-VA), onder meer bevoegd voor Binnenlands Bestuur, gaf hen gelijk. Homans was van oordeel dat Bierbeek onvoldoende overleg had gepleegd met beide buurgemeenten.
Oplossingen
Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Daarom zaten de betrokken gemeenten (Bierbeek, Leuven, Lubbeek) samen met provinciegouverneur Lodewijk De Witte. Ze engageren zich nu om oplossingen te zoeken voor het sluipverkeer tussen de Tiense- en Diestsesteenweg. Schepen van Mobiliteit in Leuven David Dessers (Groen): "We willen op een duidelijke manier het zware vrachtverkeer weren. Voertuigen boven de 3,5 ton zijn niet toegelaten in de Koning Albertlaan en Panoramalaan. We gaan ook de zone 30, die daar nu al geldt, beter handhaven. We gaan de controles dus opvoeren."
Werkgroep
Ook het nut van verkeerslichten op het kruispunt Heideberg-, Lange Lo- en Lostraat wordt onderzocht. Als de verkeersdruk in bepaalde straten te groot wordt komen er extra maatregelen. In september wordt er een werkgroep in het leven geroepen die de voor- en nadelen van verschillende structurele maatregelen zoals eenrichtingsverkeer, lokaal verkeer, doseerlichten en dergelijke zal onderzoeken. Ook Boutersem en Holsbeek zullen uitgenodigd worden op het overleg.