Limburg in 2040:"Klinkt veraf, maar voor ruimtelijke planners is dat bijna morgen"
ma 2 dec. - 0:57
Het nieuwe plan voor de ruimte in Limburg wordt op dit moment nog gemaakt. De eerste principes en ideeën werden vastgelegd in een conceptnota. Dat document telt 57 pagina's en staat vol ideeën en uitdagingen. De opdracht is niet min. Hoe zal de Limburger zich over 20 jaar verplaatsen? Waar kan hij werken en winkelen? Hoe gaat de Limburger leven? Het plan moet de ruimtelijke leidraad worden van al deze ontwikkelingen.
De fiets
Een eerste opvallende vaststelling is dat de fiets ons uit de mobiliteitsknoop zal moeten halen. En dat is ook perfect mogelijk volgens Stefan Devoldere van de UHasselt: "Dat heeft alles met de elektrische fiets te maken. De reikwijdte van zo'n fiets is al gauw 10 km of zelfs meer. Dat wil zeggen dat je de ruimte daar ook speciaal voor kan ontwikkelen. Limburg is van oudsher een provincie die werd ingericht op maat van de auto. Terwijl er hier wel al ongelofelijk goede recreatieve fietsverbindingen zijn. Als we functies zoals scholen en werkplekken toevoegen aan kwalitatieve fietsverbindingen dan hoeven we ons niet vast te rijden in de file."
Leefbare dorpen of Bokrijk?
Een andere belangrijke vraag is hoe we de bestaande dorpen en kleinere gemeenten versterken en toch ook de open ruimte kunnen behouden. "Die open ruimte is één van de grootste troeven van Limburg, dus die moeten we zo veel als mogelijk koesteren," gaat Devoldere verder. "En van heel wat kleinere dorpen moeten we ons ook afvragen of het geen uitgebreide verkavelingen zijn geworden waar het typische dorpskarakter intussen verdwenen is. Waar we dus verder moeten ontwikkelen en waar niet, is een goede vraag. Ik denk dat we vooral scherpe keuzes moeten maken, zodat de open ruimte niet vervaagt en we toch kunnen verdichten op andere plaatsen."
De conceptnota 'Beleidsplan ruimte Limburg' wordt toegelicht op een infomarkt in het provinciehuis op maandag 2 december van 19u tot 21u.