Meer vriendschap op Facebook?
vr 12 jan. - 11:22
Wie de komende maanden zijn Facebookpagina opent, zal niet om de veranderingen heen kunnen. De eerste en grootste aanpassing zal te zien op de tijdlijn. Facebookgebruikers zullen veel meer berichten van familie en vrienden mogen verwachten in hun nieuwsoverzicht. Daardoor zullen posts en video's van bedrijven en media minder vaak op de tijdlijn verschijnen.
Charmeoffensief na kritiek
De beslissing van Facebook komt niet als een verrassing. Katleen Gabriëls: "Het is een logisch gevolg van alle kritiek. Niet alleen van de voorbije maanden, maar ook van de presidentsverkiezingen in Amerika en het fake nieuws. Ook de goede voornemens van het nieuwe jaar spelen een rol. Mensen willen minder op Facebook zitten, want ze voelen zich te afhankelijk."
Facebook reageert dus op die kritiek, want het is en blijft een winstgevend bedrijf. Voor het platform is het belangrijk dat de gebruikers niet vertrekken.
Bedrijven en media
Zuckerberg noemt in zijn aankondiging bedrijven en media in 1 zin. Daarmee lijkt Mark Zuckerberg kort door de bocht te gaan. Katleen nuanceert: "Op zich zijn media ook bedrijven. Door media expliciet te noemen is er indirect misschien een oplossing voor de verspreiding van fake nieuws. Daarnaast moeten we ook kritisch durven kijken naar media, want er zijn kranten die Facebook gebruiken voor clickbait."
Clickbait is een fenomeen waarbij media lezers lokken door een overdreven spannende titel aan het artikel te geven. Vaak zijn de artikels helemaal niet zo spannend, maar de clicks leveren wel veel advertentie-inkomsten op.
Vriendschappen kapotgemaakt
Zuckerberg beweert dat Facebook vanaf nu meer de nadruk zal leggen op betekenisvolle sociale interacties. Toch is het volgens Katleen Gabriëls niet dé oplossing om vriendschappen te onderhouden. "Mensen zijn op zoek naar diepgaande verbondenheid om gelukkig te zijn. We zijn een heel waardevol iets aan het verliezen, namelijk onze focus. Sociale media, zoals Facebook, leiden ons af van wat echt goed voor ons is."
Eva besluit: "We moeten ons bewust zijn van de mechanismen achter Facebook en er heel verstandig mee omspringen."