de inspecteur
Met een trekhaak naar de keuring
do 28 mei - 7:26
De mailbox van de inspecteur puilt uit met vragen en bedenkingen over de autokeuring. Vooral de manier waarop een trekhaak wordt gekeurd, roept vragen op.
Eén tikje en klaar is kees
Luisteraar Raoul Van Bulck uit Puurs heeft een auto met een trekhaak. Die moet ieder jaar naar de controle, ook al is die nieuw. En jaar na jaar merkt Raoul op dat de inspecteurs tijdens de keuring amper naar die trekhaak kijken. Heel de auto wordt grondig gecontroleerd, maar aan de trekhaak wordt even gewrongen en dat is dan dat.
Volgens GOCA, de Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs, hoeft Raoul zich geen zorgen te maken. Eerst en vooral klopt het dat hij verplicht is om jaarlijks de trekhaak te laten controleren. De wet schrijft dat namelijk voor als de wagen een aanhangwagen van meer dan 750 kg moet trekken. Aangezien Raoul een caravan heeft, is dat het geval.
Raoul stelt zich ook vragen over de minimale controle van die trekhaak. Die controle kost meer dan 40 euro maar de controleur doet amper iets. Hij wringt heel even aan de haak en dat zou dan volstaan. Ook dat is volgens GOCA heel normaal. Door aan de haak te wringen, kan de controleur voelen of die nog vast zit en of er geen speling is. Er bestaat geen apparatuur om dat te na te kijken en dat is ook niet nodig.
Wat met een fietsenrek?
Een trekhaak die meer dan 750kg last moet trekken - zoals de caravan van Raoul bijvoorbeeld - moet dus elk jaar naar de keuring.
Als de haak een last trekt die minder dan 750kg is - een fietsenrek bijvoorbeeld - gelden er andere regels. Je moet dan op volgende momenten naar de keuring:
- voor de eerste inverkeerstelling in België
- onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting
- tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is
- tijdens elke periodieke keukring na de eerste keuring
Op de website van GOCA vind je voor elk type voertuig de specifieke regels. Ga daar zeker eens kijken als je twijfelt.