
de inspecteur
Meterstand niet doorgeven = hoge factuur
ma 8 mei - 6:00

Negeer ze niet
Om de zoveel tijd komt er iemand van de watermaatschappij langs, die je meterstand noteert. Ben je niet thuis, dan krijg je een herinnering en de vraag om zelf je meterstand door te geven. Doe je dat niet, dan berekent de watermaatschappij je factuur aan de hand van de gemiddeld verbruik van de vorige jaren.
Als je twee jaar op rij nalaat om je meterstand door te geven, dan maakt De Watergroep een verhoogde schatting: je moet dan veel meer betalen dan je gemiddelde verbruik. Zo kan je gemakkelijk een factuur van meer dan 1.000 euro in de bus krijgen, zelfs al heb je maar voor 100 euro verbruikt. De Watergroep doet dat om je wakker te schudden, en om ervoor te zorgen dat je wél je meterstand gaat doorgeven. Doe je dat alsnog, dan past de maatschappij je factuur aan.
Ook Pidpa, Farys en Vivaqua maken een verhoogde factuur als je een hele tijd nalaat om je meterstand door te geven.

Lek
Je meterstand opvolgen en doorgeven is belangrijk. Niet alleen om een hoge factuur ter vermijden, maar ook om je verbruik in de gaten te houden. Misschien zit je wel met een verborgen lek! Als je geregeld je meterstand bekijkt, zal je dat opmerken, en dan kan je maatregelen nemen.
Slimme meters
De Watergroep start met een proefproject met slimme meters. Zo kan de maatschappij zelf je meterstand uitlezen, en hoef je die zelf niet meer door te geven. Het zal ook makkelijker zijn om zelf je verbruik op te volgen.