de inspecteur
"Na een chemobehandeling lijkt een rit van 30 minuten wel 2 uur." KOTK zoekt ervaringen over ziekenvervoer
di 4 feb. - 7:00

Haar verhaal begint zo'n 2 jaar geleden, er wordt bij haar lymfeklierkanker vastgesteld. Gedurende een jaar krijgt ze een intensieve behandeling met chemotherapie. Een zware periode voor haar maar vrienden, familie en artsen geven haar de moed en de warmte om te vechten. Nu, twee jaar later, stelt Isabelle het goed. Ze probeert vooral de mooie momenten uit die periode te onthouden en de zwarte en zware momenten zo ver mogelijk achter haar te laten.
Werk aan de winkel
Voor haar behandeling moest Isabelle heel vaak naar het ziekenhuis. Daarvoor deed ze vaak beroep op de diensten van Mutas, zij bieden in samenwerking met je mutualiteit ziekenvervoer aan op maat. Maar dat verloopt niet altijd even vlot. Isabelle getuigt in De Inspecteur: "Het gebeurde heel vaak dat de taxi van Mutas een uur te laat was, je wordt dan nerveus omdat je denkt niet op tijd meer in het ziekenhuis te geraken voor je behandeling. Ook terugkeren naar huis was geen evidentie. Na je behandeling belde je naar Mutas, maar soms moest je dan nog één of twee uur wachten voor iemand je kwam oppikken. De taxi's waren ook niet altijd even proper. Dat hield voor mij, ik had een verminderde weerstand, ook heel wat risico's in."
Isabelle vertelt ook over de helse ritten die ze meemaakte in zo'n Mutas-taxi: "Meestal moesten er verschillende patiënten mee in zo'n busje. Als jij dan de laatste was die thuis werd afgezet, zat je echt wel een hele tijd in die taxi. Je bent vermoeid en misselijk na je behandeling, die rit van 30 minuten lijkt op dat moment wel 2 uur te duren."
Isabelle besloot op een gegeven moment Mutas niet meer in te schakelen voor haar verplaatsingen van en naar het ziekenhuis en beroep te doen op een gewone taxi. Dat ging vlotter maar daar hing uiteraard ook een hoger prijskaartje aan vast.
Jouw ervaring?
Kom op tegen kanker kent de problematiek van het ziekenvervoer en wil deze Wereldkankerdag aangrijpen om zo veel mogelijk verhalen, ervaringen en getuigenissen te verzamelen. Op basis van al die verhalen gaan ze dan een goed onderbouwd dossier maken waarmee ze naar beleidsmakers trekken.
De verhalen mogen zowel positief als negatief zijn. Want ook van die verhalen waar het wel goed loopt kunnen we heel wat opsteken, klinkt het bij Marc Michils van Kom op tegen kanker.
Wil jij graag je ervaring over ziekenvervoer kwijt kan dat op het gratis nummer 0800/ 35.445 of via de website van Kom op Tegen Kanker.