Nog tien jaar en dan heeft Limburg een nieuwe Noord-Zuidverbinding
di 17 dec. - 7:53
De problemen rond de Noord-Zuidverbinding slepen al een halve eeuw aan. Maar sinds de verkeersknoop ter hoogte van Houthalen-Helchteren is uitgeroepen tot complex project door de Vlaamse regering, zit er schot in de zaak. Er zijn intussen zeven alternatieve oplossingen uitgewerkt en in het voorjaar van 2021 zal een van die alternatieven de voorkeur krijgen.
Lange voorbereidingstijd
Pas dan begint het echte werk, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. "Eens we weten welk project het wordt, hebben we een jaar tot twee jaar nodig om dat technisch uit te werken. Daarna moet er een omgevingsvergunning worden aangevraagd samen met eventuele bestemmingswijzigingen. Tot slot moeten we via een aanbesteding op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. Omdat het om een PPS-project gaat ( een samenwerking tussen overheid en private investeerders) zal dat nog iets meer tijd vergen en zitten we in 2026".
Quick wins
Daarna zal het zeker nog drie jaar duren om de werken uit te voeren, afhankelijk van welke oplossing de voorkeur krijgt. De Vlaamse overheid wil in de tussentijd wel al een aantal werken uitvoeren die het fileprobleem wat zouden moeten doen afnemen. Een aantal daarvan liggen al vast, zegt Marijn Struyf. "Het gaat dan om de aanleg van fietssnelwegen, een fietsbrug over de N-715 in het noorden van Houthalen-Helchteren en een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Centrum-Zuid voor zowel auto's als fietsers".