
radio2 middag in west-vlaanderen
Ombudsman onderzoekt sms-parkeren in Kortrijk en meteen in heel Vlaanderen
di 12 nov. - 11:59

Je kan je parkeerplaats dus ook betalen door een sms. Daarvoor bestaat de dienst 4411 en dat is meteen het nummer dat je moet sms'en om te betalen. Het principe is simpel: bij aankomst verstuur je een sms'je naar 4411 met je nummerplaat. Als je vertrekt stuur je een tweede sms. De dienst kent dan al je nummerplaat, dus moet je enkel nog 'Q' invoeren, de "q"van "to quit", wegrijden dus.
Simpel idee, wirwar van systemen
Sms-parkeren is een mooi idee. Geen problemen met muntstukken of met je bankkaart, je doet het met je gsm. Die heb je toch altijd op zak. Het probleem begint bij verschillende aanbieders van mobiele telefonie die allemaal een ander systeem hanteren. Bij Proximus en Orange kan je gewoon een sms'je sturen naar 4411 en daarmee is de kous af. Bij andere aanbieders moet je je vooraf registreren als je via een sms parkeerplaats wil betalen. Sommigen gebruiken zelfs een app.
Bevestiging nodig
Je zit helemaal safe als je een sms krijgt met een bevestiging dat je betaald hebt. Een aantal mensen was dus in de waan dat ze correct betaald hadden, maar kreeg die bevestiging niet. Zo werden ze dus verplicht om zo'n dagtarief van 30 euro te betalen. Dat willen ze niet.
Onderzoek
De ombudsman van Kortrijk Bart Weekens start nu een onderzoek. Hij wil weten waar die toename in de maand september vandaan komt. Omdat de man niet enkel ombudsman voor Kortrijk maar ook Vlaamse ombudsman is, zal hij meteen bekijken of er ook in andere steden onbegrijpelijke dingen gebeuren. Of die ook te wijten zijn aan misverstanden rond sms'en. Ook Parko, het parkeerbedrijf van de stad Kortrijk reageert. Directeur Jean-Paul Vandewinckele stelt voor om parkeertijd aan te kopen via de mobiele site van het parkeerbedrijf. Dat is nog het eenvoudigste.