
de inspecteur
Onderschepping bankkaart post
wo 20 dec. - 7:00

Verzending
Bij de meeste banken gebeurt de verzending van een bank- of kredietkaart automatisch per post. Soms heb je als klant de keuze om de kaart af te halen in je kantoor, dat is vaak de veiligste optie. Volgens Isabelle Marchand van Febelfin blijft het de keuze van de bank welke service zij aanbieden aan hun klanten voor de verzending.
"Zolang de bank bij verzending aan alle veiligheidsprocedures voldoet hebben zij het recht om de voorkeur te geven aan verzending per post."
De veiligheidsprocedures gaan voornamelijk over de aparte verzending van de pincode van je kaart. Dat kan op verschillende manieren.
- je krijgt je pincode en info over activering apart toegestuurd per post
- de info over activering van je kaart en pincode worden je toegestuurd per sms
In beide gevallen heb je zowel de sms of brief nodig samen met je kaart om de activering en wijziging van pincode in orde te brengen. Pas daarna is de kaart actief.
Fraude bij onderschepping
Het gebeurt meer dan eens dat een bankkaart onderschept wordt en nooit aankomt. Toch kunnen de dieven vaak niks ondernemen met de kaart omdat deze niet actief is of geen pincode bevat. Bij een kredietkaart ligt dat anders. Daar is het wel mogelijk om een aantal zaken online te betalen zonder je pincode. Daarbij volstaat enkel de CVC-nummer en je kaartnummer om de verrichting te voltooien. De CVC code is een driecijferige code die je achteraan op je kredietkaart terug vindt.

In België worden handelaren en online shops gestimuleerd om altijd de pincode te vragen ter bevestiging maar in het buitenland zijn ze daar minder streng op waardoor je kaart daar makkelijker misbruikt kan worden. Dat had Robin voor met zijn kredietkaart. Die werd opgestuurd door zijn bank maar kwam nooit aan. Toch waren dieven al aan de haal met €1.450 aan online bestellingen via Franse webshops.
Actie bij geen ontvangst of fraude
Zodra je merkt dat je kaart niet toekwam laat je je kaart best meteen stopzetten. Dat kan via Card Stop op het nummer 070/344.344. Bij een nieuwe bankkaart beschik je niet altijd over alle informatie, dan volstaan je persoonlijke gegevens en de naam van je bank om de kaart alsnog te laten stopzetten.
Je verwittigt best ook het misbruik aan de klachtendienst van je bank zodat zij op de hoogte zijn. Ik raad je ook aan om klacht neer te leggen bij de politie zo kan er eventueel een onderzoek gestart worden.
Als je kaart al misbruikt werd voor verrichtingen kun je iedere verrichting betwisten via de website van Mijn Kaart en je bank. Als consument ben je wettelijk beschermd tegen fraudemisbruik van je kaart, ook als je kaart gebruikt werd voor verrichtingen zonder pincode of handtekening.