Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Ons dagelijks brood is en blijft gezond

wo 27 nov. - 7:15

Is brood uit de supermarkt even gezond als brood van de warme bakker? Een vraag die we de voorbije weken wel vaker kregen. En dus, gingen we aan de slag.
Ons dagelijks brood is en blijft gezond

Is brood uit de supermarkt even gezond als brood van de warme bakker? Een vraag die we de voorbije weken wel vaker kregen. En dus, gingen we aan de slag.

Zo wilden we te weten komen waar jullie jullie dagelijks brood kopen? Meer dan 550 mensen hebben onze enquête ingevuld, en wat blijkt: meer dan 12% koopt het dagelijks brood niet bij de bakker, maar in de supermarkt. En dat is absoluut geen probleem, want qua voedzaamheid is er eigenlijk geen verschil.

Als je binnen dezelfde soort brood blijft tenminste. Want het ene brood, is het andere niet.

Warme bakker vs. supermarkt: 1-1

Brood van de warme bakker heeft een vergelijkbare voedingswaarde als brood uit de supermarkt. Brood is in feite een heel eenvoudig product gemaakt op basis van tarwe, water, gist, zout en suiker en het zijn die ingrediënten die de voedingswaarde van een brood bepalen.

Natuurlijk zal er wel een verschil zijn tussen de ene soort tarwe en de andere, maar daar staat of valt de voedingswaarde van je brood niet mee.

Het type brood is op dat vlak véél doorslaggevender. Volkorenmeel of voltarwemeel is gezonder door de aanwezigheid van mineralen, vitamines en voedingsvezels. Die stoffen vind je enkel en alleen in zemelen.

Bij wit brood worden die er in principe uitgehaald als de tarwe vermalen wordt. Maar bij een volgranen brood blijven die erin.

Voorverpakt brood vs. brood uit de bakkerijdafdeling

Voorverpakte broden worden in een industriële bakkerij gemaakt en verpakt. Maar je kan vaak ook zelf een brood snijden en verpakken in de supermarkt. Die komen diepgevroren binnen en worden ter plekke afgebakken, dus ze zijn vaak verser dan zo’n voorverpakt brood.

En er kunnen al eens synthetische broodverbeteraars in zitten - kunstmatige stoffen dus. Terwijl je bij een warme bakker in de regel natuurlijke verbeteraars mag verwachten.

Broodverbeteraars

Broodverbeteraars zijn toevoegingen aan het deeg van de bakker die ervoor zorgen dat het brood langer houdbaar is, dat er een knapperigere korst ontstaat, dat er een malsere kruim is.

Zo’n broodverbeteraars zijn natuurlijk, zoals vitamine c, vetstoffen zoals margarine, gist, suiker… Maar ze kunnen ook synthetisch zijn. Dat zijn emulgatoren – da’s een soort additief – die geproduceerd worden.

Er zijn bedrijven die synthetische broodverbeteraars op de markt brengen en bezig zijn met de ontwikkeling van zulke producten om de kwaliteit van ons brood te verbeteren. Daar is niets mis mee en ze zijn absoluut niet schadelijk. Emulgatoren zitten tegenwoordig in veel voedingsmiddelen.

Broodprijs

Hoeveel een prijs in een artisanale bakkerij precies kost, dat bepaalt de bakker zelf. Tot 2004 bepaalde de Minister van Economie een maximumprijs. Maar sinds 1 juli van dat jaar is die prijs vrijgekomen. Een bakker mag nu zelf bepalen hoeveel hij voor zijn brood vraagt.

Dat een brood bij de warme bakker vaak duurder is dan in de supermarkt, heeft met de volgende aspecten te maken:

  • een industriële bakker kan veel goedkoper grondstoffen inkopen (zoals bloem), omdat hij grote hoeveelheden aankoopt
  • in een industriële bakkerij kunnen er op kortere tijd meer broden worden gemaakt dankzij de automatisering dan dat in een artisanale bakkerij het geval is waar de bakker nog veel manueel doet
  • een bakker moet zijn arbeidstijd en de tijd dat hij instaat voor de verkoop (of personeel daarvoor inschakelt) kunnen verzilveren
  • een supermarkt heeft nog heel veel andere inkomsten via de verkoop van andere producten. Een bakker is aangewezen op het brood en het gebak dat hij maakt.
  • Vaak concurreren supermarkten onder elkaar met een zeer scherpe broodprijs. Dat doet de prijs extra dalen.
  • Supermarkten gebruiken brood als lokmiddel of ‘traffic builder’. Ze lokken klanten met scherp geprijsde broden en hopen dat de klant er ook andere inkopen doet.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet