
de inspecteur
Ontevreden over een plastische ingreep? Dit kan je ondernemen
wo 2 okt. - 6:12

Je kan voor 2 soorten ingrepen aankloppen bij een plastisch chirurg. Enerzijds voor een esthetische ingreep, anderzijds voor een reconstructieve ingreep. Voor welke soort dan ook, het blijkt voor vele consumenten een moeilijke stap om te zetten.
"Het is en blijft een operatie dus complicaties kunnen zich altijd voordoen. Maar weet dat de plastische chirurgen in ons land zeer goed opgeleid zijn. Na een opleiding tot arts die 7 jaar duurt, volgt er nog een 7-jaar durende specialisatie. Dus de kwaliteit is er zeker", zegt Ben De Brucker, plastisch chirurg in opleiding aan de VUB-UZ Brussel.
Praat met je plastisch chirurg
Eén van de belangrijkste elementen aan een plastische ingreep, is de klik tussen patiënt en arts. Er moet een vertrouwensband zijn tussen beide partijen.
Als patiënt heb je recht op volledige informatie over de aard van de ingreep, de risico's, de mogelijke gevolgen en in hoeverre de ingreep aan je verwachtingen kan voldoen. Na het intake gesprek moet je ook voldoende tijd krijgen om na te denken alvorens toe te zeggen. Stel alle vragen die in je opkomen. De behandelende arts beantwoordt die met plezier.
Stel dat het resultaat toch niet is wat je voor ogen had, neem dan direct contact op met de chirurg in kwestie om het probleem te bespreken. Weet wel dat littekens een geneestijd hebben van 1,5 à 2 jaar.
Second opinion
Kom je niet tot een oplossing met de behandelende chirurg? Dan wacht je best niet te lang om aan te kloppen bij een andere. "Je moet weten dat, of het nu gaat om een esthetische of constructieve operatie, je altijd een tweede opinie kan vragen in een openbare instelling. Ook al heb je de ingreep ondergaan in een privaat ziekenhuis", zegt Ben De Brucker, "En dat kan aan terugbetalingstarief."
Als er zich problemen voordoen, is het aan de chirurg om mee een oplossing te zoeken
Echt niet tevreden?
Kom je niet tot een oplossing samen met de chirurg die je opereerde en kan ook een second opinion niet helpen? In het geval van een ingreep in een erkend ziekenhuis of een terugbetaalde ingreep door de mutualiteit (vaak met een medische reden) kan je:
- Contact opnemen met de ombudsdienst van het operatieziekenhuis. De dienst zal bemiddelen en bekijken wat de mogelijkheden zijn. Loopt bijvoorbeeld de communicatie met de arts stroef, dan kunnen zij jou daarbij helpen
- Contact opnemen met je mutualiteit. Zij hebben ook een afdeling die kan bemiddelen of advies geven.
- In het geval van terugbetaalde ingrepen, aankloppen bij het Fonds voor Medische Ongevallen van het RIZIV
In het geval van een esthetische ingreep in een privépraktijk zonder een medische aanleiding kan je:
- Contact opnemen met de Federale Ombudsdienst Patiëntenrechten van de FOD Volksgezondheid. Zij geven onafhankelijk advies of zorgen dat de communicatie met de arts of het ziekenhuis weer op gang komt
- Indien je als patiënt een schadevergoeding eist, moet je gerechtelijke stappen ondernemen
De laatste twee stappen zijn ook van toepassing indien er voor terugbetaalde ingrepen of ingrepen in een erkend ziekenhuis geen oplossing komt.