de inspecteur
Opgepast: bankfraude via telefoon en sociale media
wo 10 apr. - 6:18
Oplichters die via mail jouw persoonlijke gegevens proberen te bekomen is een klassieke vorm van phishing. Maar meer en meer maken de oplichters ook gebruik van sociale media en telefoongesprekken. Febelfin ziet dat de oplichters vaker een beroep doen op kanalen zoals Twitter, Facebook en Whatsapp.
Via allerlei smoesjes hengelen de oplichters naar je persoonlijke codes om zo toegang te krijgen tot jouw rekening. "De oplichters worden steeds professioneler en zijn op meerdere platformen actief", waarschuwt Isabelle Marchand van Febelfin.
Zo ook bijvoorbeeld op 2dehands.be. Je plaatst een zoekertje en krijgt reactie van een mogelijke koper. Die vraagt om €1 over te schrijven naar zijn rekening, op die manier beschikt hij over jouw gegevens en kan hij makkelijk het volledige bedrag storten. "Laat je zeker niet vangen. De oplichters sturen via jouw overschrijving een link waardoor ze aan al jouw persoonlijke codes geraken", zegt Febelfin.
Help, ik ben slachtoffer geworden
Indien je slachtoffer geworden bent van bankfraude, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank om een melding te maken en je rekening te laten blokkeren. Hoe sneller je die actie onderneemt, hoe groter de kans bestaat dat de bank het geld nog kan recupereren. Neem ook contact op met de politie.
De bank zal een onderzoek starten om te kijken naar de feitelijke omstandigheden waarin de fraude heeft plaatsgevonden. Ze controleren of er eventueel sprake is van kwaadwillig opzet of grove nalatigheid. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek bekijkt de bank of de klant terugbetaald kan worden. Dat is niet altijd het geval.
Meld fraude
Krijg je een verdachte mail of bericht, maak dan meteen een melding bij de bankkantoor of de klantendienst. Alle banken hebben ook een mailadres waar je de phishing-mails naar kan doorsturen.
Verdachte mails kan je ook steeds doorsturen naar verdacht@safeonweb.be .