Oplossing in dossier IJzeren Rijn
di 16 jan. - 7:42
Er rijden al bijna 30 jaar geen treinen meer over de IJzeren Rijn. Het historisch traject heropenen, is moeilijk omdat het door een waardevol natuurgebied gaat. En een traject langs de snelweg A52 was te duur voor Duitsland. Maar nu er is nu een nieuw voorstel om via Roermond en Venlo naar het Ruhrgebied te rijden. Zowel Vlaanderen, Nederland als Duitsland kunnen zich daar in vinden. Maar de echte onderhandelingen moeten nog beginnen, zegt Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts: "Door die objectieve studie hebben we het dossier uit het slop kunnen trekken, en kunnen de politieke en diplomatieke gesprekken beginnen. En het traject via Venlo zou ook minder kosten, zo'n 700 à 800 miljoen euro, terwijl de andere tracés meer dan een miljard zouden kosten."
Minder vrachtwagens
Als de IJzeren Rijn weer in gebruik genomen kan worden, kan het aantal vrachtwagens op de weg dalen. Minister Weyts: "Die spoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied zorgt ervoor dat de E313, de E314 maar ook de E17 en de E19 ontlast kunnen worden."
Hinder in Noord-Limburg
De IJzeren Rijn loopt ook door Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont-Achel. Burgemeester van Hamont-Achel Theo Schuurmans vindt de oplossing een goede zaak voor de economie, maar hoopt dat door dat goederenvervoer het reizigersvervoer niet in het gedrang komt. Hamont-Achel dringt er al jaren op aan om de spoorlijn tussen Mol en Hamont-Achel uit te rusten met elektrische bovenleidingen zodat er ook passagierstreinen tot in Weert kunnen rijden.
In Neerpelt loopt de IJzeren Rijn door het centrum. Burgemeester Raf Drieskens hoopt op maatregelen om de hinder te beperken: "Als er inspanningen gedaan worden om in Nederland een natuurgebied te sparen, dan hoop ik toch ook op middelen om de veiligheid in de dorpen in Noord-Limburg te garanderen en de doorstroming. En dan vrees ik ook wel voor geluidsoverlast en trillingen."