radio2 middag in oost-vlaanderen
Patiënt krijgt meer inspraak dankzij patiëntenraad UZ Gent
di 1 okt. - 8:35
In september kwam de patiëntenraad van het UZ Gent voor de eerste keer samen. Daar werden al meteen enkele thema’s aangekaart. “We hebben toen de beslissing genomen om in kleine werkgroepjes rond de thema’s te werken”, vertelt professor Kristof Eeckloo van het UZ Gent.
Ervaringsdeskundigen van de eerste klas
De feedback die patiënten hebben is van belang voor de kwaliteit van het ziekenhuis. “Het is de bedoeling om de ervaring die een patiënt heeft na een bezoek aan het ziekenhuis of de polikliniek, te gebruiken in het voordeel van ons ziekenhuis”, legt professor Eeckloo uit. “Patiënten zijn de enige die het traject door ons ziekenhuis van begin tot einde doorlopen. Zij hebben dus een fantastische ervaringsdeskundigheid die we kunnen inzetten om onze zorg te verbeteren.”
Patiënten voelen zich soms eenzaam
Een van die ervaringsdeskundigen die lid is van de patiëntenraad is An Claeys. Door een fout gelopen hersenoperatie is zij al 40 jaar patiënt aan het UZ Gent.
“Ik ben al in heel wat ziekenhuizen geweest en overal had ik het gevoel dat de patiënt geen stem had”, zegt ze. Daardoor voelen patiënten zich vaak eenzaam, omdat ze bij niemand terecht kunnen. “40 jaar geleden was dat nog erger, dan moest je luisteren en knikken als de arts iets zei. Gelukkig is dat in de loop der jaren veranderd, maar soms heb ik toch nog het gevoel dat je moet opboksen tegen de wil van de artsen.” Toen An de oproep zag om deel te nemen aan de patiëntenraad, sprong ze er meteen op. “Ik dacht: eindelijk kan ik mijn persoonlijk stem kwijt, maar ik wil ook een stem zijn voor mensen die niet die kans hebben om hun stem te laten horen.”
“Patiënten evolueren net zoals artsen ook”, vult professor Eeckloo aan. “Ze worden steeds mondiger. Het is wel zo dat ze vaak stress ervaren als ze op consultatie gaan en ze daar overdonderd worden door de overvloed aan informatie die ze krijgen. Daarvoor dient de patiëntenraad uiteraard ook. Zo kunnen we ter ondersteuning van die patiënten een handleiding geven waarin vragen staan die ze kunnen stellen. Dat heeft als doel de patiënten sterker te maken.”
Meerwaarde voor patiënt én voor arts
Al vindt patiënte An Claeys de kwaliteit die UZ Gent biedt goed tegenover andere ziekenhuizen, er is altijd ruimte voor verbetering. “Daarom vind ik de patiëntenraad een ideaal systeem. We kunnen daar concrete voorbeelden uitwerken. De handleiding is daar een perfect voorbeeld van. Als een patiënt een eerste keer tegenover een specialist zit, heeft die heel wat vragen die hij door de stress soms vergeet te stellen. Een brochure uitwerken met concrete tips kan op dat moment een meerwaarde vormen voor zowel de patiënt als de arts.” Volgens haar verbetert dat de communicatie en voorkomt het misverstanden.
Engagement voor een betere ziekenhuiservaring
Zowel patiënten, familie van patiënten en medewerkers van het UZ Gent die zelf ook ervaring hebben als patiënt in het ziekenhuis mochten zich aansluiten. De raad bestaat momenteel uit 30 personen die jaarlijks een tweetal keer samenkomen. De kleinere werkgroepjes komen vaker samen om te werken rond de verschillende thema’s, zoals communicatie. “Als je het engagement aangaat om deel te nemen aan de raad, ben je ook bereid om daar tijd voor vrij te maken om samen te komen”, sluit An af.