
de madammen
Piloot Peter De Schepper over heropstart: "Piloten frissen alle procedures op voor ze de lucht in mogen"
vr 5 jun. - 9:18

Peter is naast piloot ook safety manager bij Brussels Airlines. "Ik ben al eventjes bezig met de reactivatie als safety manager. Hoe zorgen we dat onze piloten veilig in de cockpit zitten? Hoe gaan we onze toestellen reactiveren? Daar is best wat werk in gekropen."
"We zijn de toestellen tijdens de stilstand blijven onderhouden, dus in principe zijn ze in perfecte staat gebleven en moeten ze meteen kunnen starten. Wat niet wil zeggen dat we er zo mee gaan vliegen natuurlijk. We volgen alle procedures die de fabrikant ons oplegt. Dat zijn tientallen uren van testen die we doen voor we het toestel weer de lucht insturen. Sowieso, als een toestel langer dan 3 maanden aan de grond staat, moet er eerst een testvlucht gebeuren."
"Geen mondmasker in de cockpit tijdens de vlucht"
Ook de piloten worden aan enkele testen onderworpen voor ze weer de lucht in mogen. "Onze bemanning is heel ervaren, maar we hebben ook een pakket uitgewerkt voor onze piloten om alles op te frissen. Iedereen gaat ook eerst in de vliegsimulator om alle procedures nog eens te testen. Het zal hoe dan ook speciaal zijn om terug te mogen vliegen."
En wat met mondmaskers? Zijn die ook verplicht voor piloten? "Op de grond dragen we als piloot een mondmasker, omdat we dan met andere mensen in contact komen. In de cockpit is het een ander verhaal. Als er cabinedrukverlies zou zijn, heeft de piloot maar enkele seconden om een zuurstofmasker op te zetten, en dan kan een mondmasker net gevaarlijk zijn. Dus, in de cockpit eens de deuren dicht zijn tijdens de vlucht, dragen we als piloot geen mondmasker, omdat de veiligheid dan prioriteit heeft."