Reed koningspaar met speciale trein naar Luxemburg?
di 15 okt. - 2:36
Het koningspaar dat de trein neemt is geen alledaags gezicht. Voor bezoeken aan Londen of Parijs namen ze eerder al de Eurostar en de Thalys. Nu nam het vorstenpaar plaats in een trein van een ouder type. Dat type, waarvan de NMBS nog een 40-tal in gebruik heeft, wordt momenteel gerenoveerd. Filip en Mathilde mochten dus plaats nemen in een volledig vernieuwd interieur. De gerenoveerde treinen worden ook op het gewone net ingezet.
Drie uur onderweg
De reis van Brussel naar Luxemburg duurde drie uur. De NMBS is uiterst tevreden met de keuze van de koning zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. "De trein is een veilig, duurzaam en comfortabel vervoersmiddel en we zijn blij dat het koningshuis die keuze heeft gemaakt. De NMBS wil graag meewerken aan het beter verbinden van de Europese hoofdsteden, daarom is dit een belangrijk signaal."
Koning en koning zitten in de trein in eerste klasse coupé
Koninklijke treinen
De trein was dus een gewone trein, maar vroeger ging het wel anders. Tot in 1976 reden onze koningen in hun eigen koninklijke trein. Twee exemplaren daarvan kan je nu nog gaan bewonderen in het treinmuseum Trainworld in Schaarbeek. Het gaat om de trein die gebruikt werd door Leopold II en koning Albert I. Die werd in 1901 in Parijs gebouwd. De trein is uitgerust met een koninklijk bed, op maat van de koning gemaakt. Ook is er een mooi salon voor gasten en een apart salon voor de koning zelf. Voor de rest zijn de treinen uitgerust met een badkamer - met bad en douche - en een keuken.
Koninklijke trein van Leopold 2, beeld van de badkamer
De badkamer in de trein die door Leopold II en Albert I werd gebruikt (foto: Belga)
Ook de trein die eerst door Leopold III en later door koning Boudewijn werd gebruikt, kan je in Trainworld bekijken. De koninklijke treinen werden toen vooral gebruikt voor binnenlandse reizen van het koningshuis of voor buitenlandse staatshoofden. Zo namen ondermeer de Japanse Keizer Hirohito en de Sjah van Perzië ooit de koninklijke trein.
Salon in koninklijke trein gebruikt door Leopold 3 en Boudewijn
Salon van de koninklijke trein die gebruikt werd door Leopold III en Boudewijn. (foto: Belga)
Dat het koningshuis wel degelijk een boontje heeft voor de trein, blijkt uit de plannen die Leopold II had voor de bouw van een echt treinstation onder het kasteel van Laken. Dat station werd gebouwd, maar door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd het nooit afgewerkt.