Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Reissector stelt gerust: "Alle vouchers zullen op termijn terugbetaald worden"

di 8 dec. - 8:04

Werd je pakketreis vóór 20 juni geannuleerd, dan heb je een coronavoucher gekregen. Als je deze na 12 maanden nog niet hebt gebruikt, kan je je geld terugvragen. Maar veel luisteraars van De Inspecteur vragen zich af of reisbureaus al die vouchers wel kunnen terugbetalen.

Er zijn sinds maart 2020 al ruim 255 000 coronavouchers voor geannuleerde pakketreizen uitgereikt. Met een totale waarde van meer dan 350 miljoen euro. Met die voucher kan je binnen het jaar een nieuwe reis boeken. Doe je dat niet, dan kan je je geld terugvragen. Dit geldt enkel voor coronavouchers die werden uitgereikt vóór 20 juni 2020.

Omdat de pandemie langer duurt dan eerst verwacht en we nog steeds niet veel reizen, blijven veel mensen met die vouchers zitten. Volgens Christel Somers van belangenorganisatie SOS Travel Save & Sink zijn amper 15% van de vouchers al gebruikt. 

Geld van de reizigers zit vaak in het buitenland

Omdat de eerste vouchers al vervallen over enkele maanden, vragen veel luisteraars zich af of ze hun geld wel gaan terugzien. En waarom ze zo lang moeten wachten op hun geld. Ze vrezen ook dat de reissector al die vouchers niet zal kunnen terugbetalen. En wat als je reisbureau failliet gaat?

Christel Somers is zaakvoerder van touroperator Montana en heeft een actieplatform voor de reissector opgericht: SOS Travel Save Or Sink. Daarmee willen ze meer druk kunnen uitoefenen op de politiek. "Maar op dit moment zijn we ook druk met elkaar mentaal door deze moeilijke tijd te sleuren." Volgens haar is de situatie in de reissector heel gecompliceerd. "Als jij een reis boekt, wordt er een grote machine in gang gezet. Reisbureaus storten jouw geld door naar hotels en luchtvaartmaatschappijen. Heel veel geld bevindt zich nu dus nog in het buitenland."

De reisorganisaties hebben op dit moment het geld zelf vaak nog niet terug gekregen van hotels en luchtvaartmaatschappijen in het buitenland.

— Christel Somers

Het is voor reisorganisaties ook moeilijk om dat geld snel terug te krijgen. "Ik hoor verhalen van hotels in het buitenland die intussen onbereikbaar zijn. Ze bestaan niet meer of ze nemen gewoon de telefoon niet meer op." De reisorganisaties wachten dus zelf nog op geld alvorens ze de klanten kunnen terugbetalen.

"Alle klanten krijgen hun geld terug"

Toen de vouchers in het leven zijn geroepen, had niemand gedacht dat deze situatie zo lang zou aanhouden. "De vouchers zijn in het leven geroepen door voormalig minister Nathalie Muylle om de reissector wat ademruimte te geven. Maar nu zitten we in een situatie dat heel weinig vouchers effectief worden gebruikt om nieuwe reizen te boeken. En dus willen mensen graag hun geld terug."

Maar hoe lang moeten mensen dan nog wachten voor ze hun geld terugzien? "Ik kan aan alle reizigers die via de officiële kanalen een pakketreis hebben geboekt garanderen dat ze hun geld zullen terugzien." Maar om al die vouchers te kunnen terugbetalen, moet er volgens Christel Somers hulp komen van de overheid. "Een fonds waar de reissector nu tijdelijk op kan terugvallen op de reizigers terug te betalen. We zien in het buitenland dat er bedrijven failliet aan het gaan zijn, dat moeten we in België vermijden."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet