Spits
Ritsen: 1 op de 5 weet nog altijd niet hoe het moet
wo 8 jan. - 8:15
1 op de 5 weet nog altijd niet hoe het moet
Op plaatsen waar geritst moet worden om het verkeer vlotter te laten verlopen, zoals bij wegversmallingen door wegenwerken, loopt het vaak fout omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto's te zien doorrijden tot aan het einde van wegvallende rijstrook. Toch is doorrijden precies wat je moet doen bij ritsen. Om goed ritsgedrag te stimuleren, werden op heel wat knelpuntlocaties al verkeersborden geplaatst met de teksten 'Ritsen na 300 m' en 'Ritsen vanaf hier'. Toch blijkt dat ritsen nog niet ingeburgerd is in Vlaanderen.
Ritsen, hoe doe je dat?
- Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen
Lees verder onder de foto.
Ritsen doe je met twee
Ritsen werkt alleen als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als die op de rijstrook die niet wegvalt, de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de bestaande strook terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren, dan werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door!
Invoegen in een rij vrachtwagens
De regels voor het ritsen gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Ook zij moeten personenwagens laten invoegen als ze op de rechterrijstrook rijden. Vrachtwagens moeten dus ritsen én laten ritsen. Chauffeurs van personenwagens moeten wel voldoende rekening houden met de moeilijkere zichtbaarheid door vrachtwagenchauffeurs.
Vragen? Twijfels? Surf even naar de site van 'Wegen & Verkeer'!