
de inspecteur
Strengere richtlijnen voor consumentenkredieten
di 30 okt. - 8:31

Guidelines verduidelijken de bestaande wetgeving.
In oktober 2017 hadden 364.645 consumenten minstens één achterstallige betaling openstaan. Je kan dus gerust stellen dat er nog teveel leningen worden gegeven aan mensen die dat niet kunnen betalen. Minister van consumentenzaken wil dat cijfer naar beneden krijgen en daarom heeft hij werk gemaakt van 'guidelines' voor consumentenkredieten.
Richtlijnen dus die kredietgevers moeten helpen om de wet op consumentenkredieten juist toe te passen. Want een kredietgever moet een grondig onderzoek kunnen voeren om in te schatten of een consument een nieuwe lening zal kunnen afbetalen.
Met deze guidelines bouwen we een aantal mechanismes in om te vermijden dat consumenten in een situatie van overmatige schuldenlast belanden. Als de kredietgever twijfelt over dekredietwaardigheid van een consument, moet hij het krediet weigeren."
Nog altijd geen verplichting om bewijzen te vragen van het inkomen
Het Steunpunt voor Mens en Samenleving, de vzw SAM, heeft de richtlijnen ondertussen ook bestudeerd. Min Berghmans is juriste en experte in schulden en consumentenkredieten. Ze juicht het initiatief van de guidelines toe maar er blijven grote tekortkomingen in de wetgeving. "Het is goed dat er bijkomende informatie is zodat kredietgevers nog beter weten welke informatie ze moeten opvragen maar het blijft toch iets te vrijblijvend."
Het Steunpunt voor Mens en Samenleving betreurt het dat er nog altijd geen verplichting is voor kredietgevers om naar bewijzen te vragen die het inkomen bevestigen.
"Kredietgevers mogen naar loonfiches of aanslagbiljetten vragen om een juiste inschatting te kunnen maken. Maar het is niet verplicht. En dus zijn verkopers soms te snel geneigd om een consument op z'n woord te geloven."
Consumenten moeten tegen zichzelf beschermd worden want veel mensen schatten hun eigen financiële situatie té rooskleurig in. Een adequate vragenlijst zou ook al veel problemen kunnen voorkomen. "Het zou goed zijn dat elke kredietgever dezelfde vragenlijst hanteert. Nu kan je bij de Krëfel een andere vragenlijst krijgen dan bij de Fnac." Voorlopig is het nog altijd zo dat een kredietgever voor een groot stuk zelf mag beslissen hoe de vragenlijst opgesteld wordt.
Rechters zijn strenger voor kwetsbare consumenten
Het Steunpunt voor Mens en Samenleving pleit ook voor duidelijke sancties als een kredietgever te weinig financiële informatie over een consument verzamelt. De wet voorziet heel duidelijk dat een kredietgever een goed dossier moet samenstellen maar de laatste jaren merken we wel dat die volledigheid minder belangrijk wordt. Met alle gevolgen van dien."
Het Steunpunt doelt daarmee op de gevolgen voor de consument. "Als een rechter het niet zo belangrijk vindt dat een dossier onvolledig is, dan sta je als consument minder sterk. Want zelfs als een dossier slecht is samengesteld, kan het toch zijn dat je aan een zware lening vast hangt."