de inspecteur
Telecom: vergelijk de prijzen en bespaar elke maand op je factuur
di 24 dec. - 6:15
Bestetarief.be
Je staat er misschien niet bij stil maar de kans is groot dat je teveel betaalt voor je telecomdiensten. Misschien betaal je wel teveel voor de beperkte diensten die je krijgt? Of misschien heb je net heel veel diensten die je amper gebruikt? In beide gevallen is het een goed idee om je facturen een keer onder de loep te nemen.
Durf daarom de tarieven voor je smartphone, digitale televisie, internet en vaste lijn te vergelijken. Eén keer per jaar is dat zeker een goed idee!
Sinds een aantal jaar kan je je tarief vergelijken via de website bestetarief.be.
Je vult je maandelijkse factuur in en op basis van die gegevens kan je de verschillende diensten van de telecomoperatoren met elkaar vergelijken.
Kan ik nog besparen?
Herken je jezelf in één van deze situaties? Dan kan je wellicht nog besparen.
- Hebben de leden van het gezind abonnementen lopen een bel abonnement bij verschillende operatoren? Dan kan je vaak besparen door al die abonnementen onder één provider te steken.
- Heb je bij verschillende operatoren een contract? Bijvoorbeeld digitale televisie bij Telenet, vaste telefoon en internet bij Proximus en een smartphone abonnement bij nog een andere provider. Het aparte telefoon abonnement kan op zich wel goed zitten, maar door dat mee in een bundel te steken met je andere zaken, kan je vaak nog winst maken.
- Is je surfgedrag de voorbije maanden sterk veranderd? Dan loont het zeker de moeite om te kijken of je een goedkopere formule kan krijgen. Als je tevoren amper filmpjes keek op de trein op weg naar huis en je doet dat nu wel, dan kan het de moeite lonen om eens rond te horen of je nog geld kan besparen.
- Is je gezinssituatie verandert? Gaan je kinderen het huis of komt er een partner bij inwonen? Kijk dan samen of jullie abonnementen nog op elkaar zijn afgestemd. Houd zeker rekening met het aantal belminuten dat je nu verbruikt tegenover vroeger of met het downloadvolume.
Sowieso vergelijk je het best minstens elk jaar eens de tarieven van de verschillende aanbieders.
5 antwoorden op veelgestelde vragen
“Kan ik zomaar m’n telecomcontract opzeggen? En hoe moet ik dat doen?”
Ja dat kan! Het moet wel schriftelijk gebeuren. Hou wel rekening met mogelijke kosten als je een contract van bepaalde duur hebt en voor de eerste 6 maanden.
“Snappen die dat eigenlijk zelf, met al hun verschillende tariefplannen?
Het grote aantal verschillende formules (zeker bij bundels) is nogal overdonderend. Het is vaak vooral moeilijk om de verschillen te zien tussen de verschillende pakketten bij één operator. Maar als je zo veel mogelijk concrete informatie invult in de vergelijkingsmodule, komen de verschillen vaak toch boven.
“Kan ik m’n e-mailadres behouden als ik verander van internetoperator?”
Als de naam van de operator in het adres zit, dan zal je dat e-mailadres niet kunnen meenemen.
Maar wel goed om te weten: de vereniging van Belgische providers (ISPA) heeft een gedragscode ondertekend: wie van provider verandert, kan zes maanden gratis zijn e-mailadres of webruimte van de vorige internetprovider blijven gebruiken.
“Overstappen is te moeilijk”
Dat is het grote verschil met pakweg de energiesector: bij telecom moet je nog altijd vaak zelf je contract opzeggen, alles regelen met ouder operator en ervoor zorgen dat alles in orde komt met de nieuwe. Maar voel je niet te gegeneerd om aan je operator te vragen hoe je dat aanpakt en welke papieren je in orde moet brengen.
“Mag ik het toestel dat bij m’n abonnement hoorde houden?”
Ja, maar het zou wel kunnen dat je ene restwaarde moet betalen als je contract nog niet lang loopt (meestal 2 jaar). De berekening van die restwaarde moet je in principe gekregen hebben bij intekening.