
de inspecteur
Test-Aankoop: "Colruyt opnieuw laagste prijzen, Lidl en Aldi goedkoper voor de huismerken"
ma 18 dec. - 7:13

Het is geen verrassing: Colruyt is opnieuw de goedkoopste supermarkt in de jaarlijkse prijsvergelijking van Test-Aankoop. Het verschil met Albert Heijn en buurtsupermarkt Okay is wel klein. De duurste leerlingen van de klas voor een gemiddelde winkelkar zijn Proxydelhaize, Cora, Match en Smatch.

Huismerken Aldi en Lidl goedkoper dan Boni
Behalve de winkelkar met een mix van producten, vult Test-Aankoop ook nog een korf met alleen merkproducten, witte producten en één met de huismerken. In die laatste groep, merkt de consumentenorganisatie op dat de merken van Aldi en Lidl een stuk goedkoper zijn dan Boni, het huismerk van Colruyt. "De twee Duitse discounters Aldi en Lidl maken geen onderscheid tussen de goedkoopste categorie van witte producten en de iets duurdere huismerken, maar wij zijn van oordeel dat hun goedkoopste merken kwalitatief meer aanleunen bij de huismerken." verdedigt Simon November van Test-Aankoop die keuze. Boni valt in deze categorie zelfs 25 procent duurder uit en strandt op de derde plaats.
Delhaize: "Meer dan prijs alleen."
"Wij hebben best competitieve prijzen," zo zegt Delhaize aan VRT NWS, ook al eindigt de supermarkt meer onderin de lijst. De buurtsupermarkten van Proxidelhaize staan zelfs bij de duurdere supermarkten. "Maar de consument kiest niet alleen op basis van prijzen. Wij spelen heel erg in op wat consumenten nu zoeken; gezonder eten, innovatieve producten, voldoende personeel in de winkel dat expertise kan delen, ruime openingsuren en een ruimer assortiment, ook bijvoorbeeld nu in de eindejaarsperiode," verklaart Roel Dekelver van Delhaize. De keten zegt ook dat de prijs alleen niets zegt over de kwaliteit. Wie steeds goedkoper gaat produceren, boet ook in op kwaliteit, klinkt het.

Er is inderdaad meer dan prijs alleen.
Onderzoekster Els Breugelmans die aan de KULeuven de supermarkten bestudeert, bevestigt dat consumenten niet alleen op basis van de prijs een supermarkt kiezen. "Niet elke supermarkt positioneert zich op prijs, er zijn ook supermarkten die uitpakken met hun groot aanbod, hun unieke of luxueuzere producten. Die zijn natuurlijk niet gelukkig met een studie die alleen maar om het aspect prijs draait," zegt Breugelmans aan VRT NWS, "Situaties waar de prijs minder belangrijk wordt, bijvoorbeeld in de eindejaarsperiode nu, maakt dat sommige mensen iets extra willen. Zij gaan meer het assortiment dan wel prijs laten doorwegen in hun beslissing."
Test-Aankoop begrijpt de kritiek. "Dit is ons enige onderzoek dat we zuiver doen naar prijs alleen, in onze andere testen gaan we op zoek naar de beste koop. Dus we hebben er geen moeite mee toe te geven dat de prijsvergelijking niets zegt over de kwaliteit of de oorsprong van het aanbod, noch over de openingsuren of de grootheid van het assortiment."