de inspecteur
Theo betaalt 1038 euro voor een elektricien! Malafide spoedherstellers blijven een plaag
do 12 nov. - 6:15
Theo moet onlangs 1038 euro betalen aan een elektricien nadat die een kapotte zekering vervangt. "'s Middags valt de stroom hier uit. Ik ben dan beginnen te Googelen en zo kwam ik uit bij een bedrijf dat 'gespecialiseerd' is in spoedherstellingen."
"Vriendelijk aan de telefoon maar bedreigend in het echt"
"Op de website leek het alsof dat bedrijf samenwerkte met vakmannen uit de buurt. Maar toen ze hier aankwamen, bleek dat ze uit Brussel kwamen", aldus Theo.
In het begin lijkt alles nog goed te gaan maar dat verandert snel, vertelt Theo. "Ze waren vriendelijk toen ze aankwamen, maar dat was maar schijn. Die mannen hebben dan een soort van reparatie gedaan. Toen ze klaar waren, kreeg ik een rekening van 1038 euro. Natuurlijk wist ik dat dat veel te veel was. Maar die mannen staan voor je neus en komen heel bedreigend over. Dus ja, ik heb dat bedrag betaald."
Googelen kan je duur komen te staan.
Een spoedherstelling kost inderdaad altijd meer dan een klassieke herstelling. Maar een goeie vakman zal nooit misbruik maken van de situatie. Helaas vind je die goeie vakmannen niet bovenaan in de zoeklijst van Google.
De advertenties die bovenaan verschijnen voor spoedherstellingen van slotenmakers, loodgieters of andere vakmannen, leiden meestal naar malafide bedrijven die zo veel mogelijk geld willen verdienen op de kap van mensen in nood. Ze betalen Google veel geld om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. De plaats in de lijst zegt dus níks over de kwaliteit van de service.
Als je Googelt, surf dan rechtstreeks naar de website van vakmannen die je kent, of scroll verder naar beneden zodat je de louche advertentiewebsites vermijdt.
Vakfederaties staan machteloos
De Vlaamse slotenmaker Unie kent het probleem. Voorzitter Marc Van de Vijver heeft het over een echte plaag. "Bijna dagelijks krijgen we mails binnen van mensen die zoiets ervaren".
En ook Techlink, de federatie die alle technieken en installatiebedrijven verbindt, kent het probleem. "Er zijn helaas cowboys die de sector verzieken. We kunnen daar weinig tegen beginnen. Behalve dan mensen waarschuwen en tips geven hoe ze een goeie spoedhersteller kunnen vinden", aldus Lucine Albertian van Techlink.
Praktische tips om louche figuren te vermijden
Lucine Albertian van Techlink geeft consumenten de tip om zoveel mogelijk dingen op voorhand te bespreken. "Eens de herstelling gebeurd is, kan je niet meer zeggen dat je niet wil betalen. Ook al is de factuur dan misdadig hoog. Maak dus zoveel mogelijk afspreken vooraleer de herstelling effectief start."
- Kies bij voorkeur voor een vakman die je kent.
- Zoek je online? Klik niet op de eerste linken in de lijst van zoekresultaten. Zoek ook eens op deze website. Daar vind je ook heel wat betrouwbare vakmannen.
- Maak aan de telefoon al afspraken over de prijs, bespreek ook welke kosten in rekening gebracht worden en welke niet.
- Vraag bij aankomst om de panne eerst gewoon vast te stellen, zonder de herstelling uit te voeren.
- Eens de panne vastgesteld is, kan je vragen hoeveel de herstelling zal kosten.
- Zet de prijs die afgesproken wordt op papier, maak de overeenkomst op in twee exemplaren en teken allebei voor akkoord.
Lucine vindt dat consumenten hun gedrag niet mogen laten leiden door stress die gepaard gaat met een acuut probleem. "Natuurlijk is het vervelend als je toilet overloopt of de stroom valt uit. Maar je mag niet overhaast te werk gaan. Als je een gewone herstelling laat uitvoeren, ga je toch ook eerst vragen hoeveel iets kost en zet de vakman een prijs op papier. Pas dan komt die langs voor een herstelling. Zo mag je dus ook te werk gaan bij een spoedherstelling."
Ook voor slotenmakers is er trouwens een website waarop je een betrouwbare slotenmaker in je buurt kan vinden.
Er moet een beter wettelijk kader komen
De vakfederaties kunnen zelf weinig ondernemen tegen die malafide praktijken. Vaak zijn het net die slechte bedrijven die niet aangesloten zijn bij een federatie. De sector kijkt daarvoor in de richting van de politiek. Voormalig minister van Consumentenzaken Kris Peeters heeft de Economische Inspectie een aantal jaren geleden opgedragen om overmatige prijzen bij spoedinterventies te onderzoeken. Maar het blijkt heel moeilijk om het probleem effectief aan te pakken.