
de inspecteur
Touroperator Sunweb bevriest prijzen van geannuleerde reizen
vr 8 mei - 6:53

Wie zijn pakketreis in het water ziet vallen door corona, krijgt een voucher in de plaats voor het gespendeerde bedrag. Al is het de vraag of je met die voucher dezelfde reis als gepland kan maken. Want veel experten voorspellen dat reizen duurder zal worden in de toekomst. "Dat was de grootste zorg van onze klanten”, vertelt Tim Van den Bergh, CCO van Sunweb Group bij De Inspecteur. "Daarom komen we nu met een eenvoudige boodschap: volgend jaar krijg je dezelfde reis aan dezelfde prijs. Dat geldt voor reizen die al geannuleerd werden of zullen worden in de toekomst. Stel dat de reizen van het hoogseizoen (juli en augustus) ook geannuleerd moeten worden, dan geldt daar dezelfde garantie."
Ook eventuele vroegboekkortingen gaan niet verloren. Als de prijzen dalen, zullen de reizigers nog altijd gebruik kunnen maken van de voucher en zullen ze het verschil kunnen terugvragen. Reizigers kunnen met de waardebon ook een andere vakantie boeken. Maar in dat geval gelden wel de nieuwe tarieven. Wie de tegoedbon na een jaar niet gebruikt, kan dan weer vragen om een volledige terugbetaling.
Dezelfde reis voor dezelfde prijs, ook in het hoogseizoen.
"Bijspringen wanneer nodig"
Een straffe beslissing. Maar hoe kan Sunweb dat garanderen? "Wij hebben ook geen glazen bol en weten ook niet exact wat er nog gaat gebeuren. We doen er alles aan om ook voor nieuwe klanten reizen volgend jaar niet duurder te maken. We zijn flexibel: we hebben geen eigen luchtvaartmaatschappij of hotels. We hebben goede partners die zeker in dit verhaal willen meestappen. Mensen sparen lang voor een vakantie. Ze kunnen er nu al niet van genieten, krijgen hun geld ook niet meteen terug en zouden dan misschien ook nog eens moeten bijbetalen om toch op een later tijdstip te kunnen gaan. Dat willen wij vermijden. Als dat betekent dat wij een stukje moeten bijspringen, dan is dat zo."
Toch blijven heel wat reizigers bang voor faillissementen in de reissector. "Thomas Cook zit nog vers in het geheugen. Gelukkig konden reizigers daar beroep doen op het garantiefonds. Ook nu is er een ministerieel besluit rond die coronavouchers. Die zijn dus ook gedekt in geval van een faillissement. Maar we zijn een gezond bedrijf, wij gaan er niet van uit dat het zo ver komt. Maar het neemt wel die zorg bij reizigers weg."