Tussen 1000 en 2000 reizigers voor spoorlijn Hamont-Achel naar Weert
wo 4 sep. - 6:23
![](https://cds.vrt.radio/sites/default/files/styles/article_header_mobile/public/20/legacy/2019-09/station%20hamont.jpg?rnd=2d809e0c&itok=ZjCJTh_R)
"Een spoorlijn vanuit Hamont-Achel in België naar Weert in Nederland is absoluut nodig om de druk op de snelwegen in die twee landen te verminderen", dat zegt de Vereniging Treinreizigers Vervoer. En zo'n treinverbinding heeft volgens de vereniging nog meer voordelen. "Je moet dat niet zien als een spoorverbinding van Hamont naar Weert en van Weert naar Hamont", zegt Theo Schuurmans, "maar je moet de potentie van zo'n lijn zien, komende van Eindhoven, Maastricht en Duitsland richting Antwerpen en Brussel. Dat is de kleine "missing link" in Europa om meer met de trein te kunnen reizen."
"Goede zaak voor de economie"
"Door de treinverbinding zal er meer economische activiteit komen tussen België en Nederland en dat vinden we heel belangrijk", zegt Theo Schuurmans. "De spoorlijn zou ook voor een betere verbinding kunnen zorgen met Eindhoven en met de luchthaven daar."
"Busverbinding betere oplossing"
Volgens onderzoek van de Vereniging Treinreizigers Vervoer zouden dus iedere dag tussen 1000 en 2000 reizigers gebruik maken van de spoorlijn. In een eerdere studie van de Nederlandse overheid stond dat er GEEN behoefte was aan een treinverbinding tussen Noord-Limburg en Nederland en was een busverbinding een betere oplossing.
Kostenplaatje
Een nieuwe passagiersverbinding tussen Weert en Hamont is al jaren onderwerp van gesprek. Daarvoor zijn ook al tal van studies gebeurd en de aanleg ervan is zelfs opgenomen in het Nederlandse regeerakkoord. Maar vooral de kosten zijn momenteel het grootste struikelblok.