Spits
VAB: "Elektrische auto voor weinig mensen interessant"
di 15 jan. - 9:07

Wanneer jezowel thuis als op het werkkan laden, kan je aan de goedkoopste stroomtarieven laden en worden de energiekosten wel laag.
Volgens VAB hebben zijn publieke laadpalen duur en duurt het een pak langer eer je batterij is opgeladen. Zo zou een laadbeurt tot zelfs zes keer meer kunnen kosten bij een publieke laadpaal.
“De plug-inhybrideauto is door de hoge kilometerprijs en de hoogste energiekosten geen valabel alternatief. De veelrijder is het voordeligst af met CNG (aardgas). Als CNG duurzaam wordt, met productie op basis van afval, dan stijgt ook de ecologische meerwaarde”, aldus VAB.
Noodoplossing
Op basis van een praktijktest concludeert VAB dat publieke laadpalen enkel interessant zijn als noodoplossing. “Maar structureel laden via die palen maakt elektrisch rijden oninteressant omdat de energiekosten dan te hoog uitkomen. Je moet immers ook nog rekening houden met de hogere aanschafprijs van een elektrische wagen”, klinkt het.
Een elektrische wagen optimaal gebruiken is volgens VAB een hele uitdaging waar de doorsnee consument nog niet klaar voor is. De mobiliteitsclub adviseert potentiële kopers daarom om zich goed vooraf te informeren over de laadmogelijkheden thuis, op het werk of in de buurt.
“Wie thuis wil laden moet zeker advies inwinnen bij zijn netwerkbeheerder en nagaan of zijn elektrische thuisinstallatie voldoet, zodat de elektrische wagen voldoende snel kan bijladen om hem dagelijks inzetbaar te maken.”