Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top30

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Van zeppelin tot 'rugzakvlieger': enkele opvallende werken van Panamarenko

ma 16 dec. - 4:52

De Belgische kunstenaar Panamarenko, die zaterdag overleed, is niet in een vakje te stoppen. Zijn werk bevindt zich op het kruispunt van kunst, technologie en pure verbeelding. Vliegen, en dan vooral vliegen op eigen kracht, is een thema dat vaak weerkeert in zijn werk. Naast allerlei vliegtuigen en tuigen om te vliegen zijn ook boten, auto's en dinosaurusachtige vogels prominent aanwezig in zijn oeuvre.
Kunstwerk Nova Zemblaya

Portable Air Transport I

Portable Air Transport I, M KHA

Portable Air Transport I, M KHA

Eén van Panamarenko's grootste wensen was om ooit te kunnen vliegen. Dat zie je ook veelvuldig in zijn werk. Portable Air Transport I uit 1969 is een van de eerste vliegmachines van Panamarenko. Die vertelde dat hij 'in het begin' last had met vliegtuigen en vleugels, aangezien die om op te stijgen of te landen altijd een landingsbaan nodig hebben. In de stad is dat niet erg handig, en dus dacht Panamarenko aan 'iets helikopterachtigs'. 

Het toestel dat bestaat uit een metalen frame met een net, heeft aan beide zijden een motor die de propellers aandrijft. Die propellers, twee per kant, bestaan uit twee schroeven die in tegengestelde richting draaien. Aangezien je de motoren bij elkaar kon schuiven en dan het geheel kon dichtklappen, noemde Panamarenko het portable, draagbaar. 

The Aeromodeller

The Aeromodeller

The Aeromodeller

In dezelfde periode, tussen 1969 en 1971, bouwt Panamarenko de zeppelin 'The Aeromodeller', een van de meest iconische werken uit zijn oevre. De ballon is bijna 30 meter lang en draagt propellers en motoren voor de voortstuwing en een mand van rotan waarin de kunstenaar zou kunnen leven. 

Het verhaal doet de ronde dat Panamarenko ermee naar een kunstevenement in Nederland wilde vliegen, maar dat hij nog voor het opstijgen een telegram kreeg van de Nederlandse politie waarin die de overtocht over Nederlands grondgebied verbood. 

De Aeromodeller heeft dus nooit gevlogen en het blijft een open vraag of de wetenschappelijk lijkende berekeningen die Panamarenko voor het project gemaakt heeft, ook klopten en of de zeppelin effectief zou kunnen vliegen.  

Pepto Bismo

Pepto Bismo

Pepto Bismo

De ultieme droom lijkt toch steeds te zijn geweest om nagenoeg autonoom te kunnen vliegen, zonder in een toestel te zitten, en in 1994 ontwerpt Panamarenko de Pepto Bismo, een vliegapparaat dat de piloot op de rug draagt. De naam ontleende Panamarenko aan het Amerikaanse felroze geneesmiddel Pepto-Bismol.

Volgens de kunstenaar werkt de 'rugzakvlieger' echt, want elke schroef trekt 'makkelijk 17 kilo omhoog' en de Pepto Bismo heeft er zes. De besturing gebeurt geheel met het lichaam, men moet enkel zijn evenwicht houden 'zoals op een fiets'. 

In 2003 laat een galerijhouder zes bronzen exemplaren maken van het beeld en Panamarenko schenkt een Pepto Bismo aan de stad Antwerpen. Die geeft het beeld een plaats op het Sint-Jansplein in de volkswijk De Seefhoek, waar Panamarenko lang heeft gewoond.

Nova Zemblaya

Nova Zemblaya

Nova Zemblaya

In de tweede helft van de jaren 90 krijgt de zee meer aandacht van Panamarenko en in 1996 stelt hij de duikboot Nova Zemblaya ( of PAHAMA, Spitsbergen, Nova Zemblaya) voor. De duikboot is gemaakt uit gelast staal en plexiglas, weegt 2.500 kilo, is 6 meter hoog en 7 meter lang.

Het was de bedoeling om van de Schelde via het Noorse eiland Spitsbergen naar Nova Zembla te varen, een Russische eilandengroep in de Noordelijke IJszee. Dat bleek echter niet haalbaar, ondanks het feit dat de duikboot een 'mooie, donkergroen geschilderde' dieselmotor van 17 kW had, en zelfs een eerste poging werd afgeblazen.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet