Verkeersexpert Hajo Beeckman: Waarom het niet hoeft te verbazen dat de Oosterweelverbinding pas in 2030 klaar is
wo 4 dec. - 11:26
De Oosterweelverbinding. Velen huiveren bij het woord alleen. Al twintig jaar wordt er fel gediscussieerd over de manier waarop de ring rond Antwerpen kan worden gesloten en de verkeersproblemen aan de Kennedytunnel kunnen worden aangepakt.
Vanmorgen schrijft De Tijd dat de werken zoals die nu worden gepland - met een tunnel onder de Schelde die dan wordt aangesloten op de bestaande ring - pas rond zullen zijn in 2030.
Plannen Oosterweel
Verwachtingen
Maar eigenlijk ligt dat in de lijn van de verwachtingen, al sinds 2017. Toen werd er een "historisch akkoord" gesloten tussen politici en verenigingen van burgers, zoals StRaten-generaal, Ademloos en Ringland.
Er werd beslist om 18 projecten op te starten die de leefbaarheid van de wijken naast de nieuwe ring moeten garanderen. Op vraag van burgers werden de plannen dus hertekend: de ring zou voor een kwart worden overkapt zodat de weg niet blootligt en er komen meer fietspaden en groene zones. Geluidsschermen moeten woonwijken in Merksem en Deurne beschermen tegen het geluid van de ring. En aan het Sportpaleis wordt de ring "verdiept".
De projectbeheerder heeft op basis van die wijzigingen ook zijn vooropgestelde termijn van 2025 moeten aanpassen. Een deel van de werkzaamheden zal daarom pas rond zijn in 2030. Dat die termijn opschuift, is niet vreemd. De Oosterweel is één van de grootste wegenprojecten in Europa en is bovenal bijzonder complex omdat grote stukken van de ring ondergronds komen te liggen. Eigen aan dergelijke grootschalige bouwwerken is dat de oorspronkelijke timing en het budget vaak overschreden worden.
Het plan
Dit is hoe de plannen er nu voor staan. De Scheldekruising of de Oosterweeltunnel, de tunnel onder de Schelde dus, moet klaar zijn in 2025. Daarna kan die tunnel worden aangesloten op de bestaande ring.
Die aansluiting in de "noordelijke" richting van Breda (zie kaart), zal volgens een optimistische berekening klaar zijn in 2027. Verkeer zou vanaf dan ook al moeten kunnen doorstromen richting Breda.
Maar de "zuidelijke" aansluiting, richting Hasselt/Luik, zal pas rond zijn tussen 2027 en 2030. De totale kostprijs voor de werken worden intussen op bijna 5 miljard euro geraamd, waarvan 1,25 miljard voor de zogenoemde "leefbaarheidsprojecten".
In 2018 ging de eerste schop in de grond, op Linkeroever. Voor de werken op Rechteroever is het nog even wachten. Vanaf januari gaat de projectbeheerder Lantis (vroeger BAM) daarvoor een bouwvergunning indienen, later wordt een aannemer aangesteld.