Vier ‘toekomstbeelden’ voor Noord-Zuidverbinding
do 26 sep. - 3:47
Er is wat meer duidelijkheid over de toekomst van de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren. Daar moet het verkeer momenteel over een gewone gewestweg door de centra van Houthalen en Helchteren. Dat veroorzaakt niet alleen files en onveilige verkeerssituaties, maar ook veel hinder bij de omwonenden.
Tunnel
De vier voorstellen die nu op tafel liggen, moeten de verkeersdrukte in Houthalen en Helchteren beperken. Opmerkelijk is het voorstel om de Grote Baan door te knippen en het verkeer via een oostelijk traject om te leiden via een tunnel onder Kelchterhoef. “Het is belangrijk om te weten dat we met beschermd gebied bezig zijn”, zegt Marijn Struyf van de Werkvennootschap. “In de oostelijke omleiding onder het domein van Kelchterhoef komt daarom een tunnel van vijf kilometer, zodat de natuur beschermd blijft.”
Ook in een ander toekomstscenario wordt de Grote Baan doorgeknipt, maar wordt het verkeer via het westen langs de vroegere spoorlijn 18 geleid.
Wel nog verkeer op Grote Baan
In de twee andere voorstellen kan het doorgaand verkeer wel nog over de Grote baan. De Grote Baan wordt dan een stedelijke boulevard met veel groen, brede voetpaden en tunnels onder de kernen van Houthalen en Helchteren. In een laatste scenario wordt de Grote Baan een groene verkeerscorridor waar zowel autoverkeer als een sneltram rijden, die de dorpskernen met elkaar verbindt.
Eind 2020
De toekomstbeelden worden nu verfijnd en zijn een tussenstap naar vier alternatieven. Eind 2020 zal er één alternatief aangeduid worden als voorkeursalternatief. Dat zal dan worden voorgesteld zal worden aan de Vlaamse regering.