Vlaams-Brabantse gemeentebesturen zetten in op autodelen
vr 20 sep. - 4:46

Vier jaar geleden waren er nauwelijks een tiental gemeenten die aan autodelen deden in Vlaanderen, momenteel zijn het er 34. Dit jaar verwacht koepelfederatie Autodelen.net bovendien nog een explosieve groei, zegt verantwoordelijke Jeffrey Matthys: “We komen uit een relatieve rustige periode vanwege de gemeenteraadsverkiezingen, maar nu heeft elke gemeente zijn mobiliteitsprojecten opgestart. Alleen al dit jaar begeleiden we 27 nieuwe gemeenten die autodelen willen aanbieden.”
Hoe werkt het?
Gemeenten delen ofwel een eigen wagen met hun inwoners of doen beroep op een bestaande deelauto zodat ze zelf minder wagens moeten aankopen. Wanneer ze hun eigen wagen delen, kan die buiten de kantooruren door elke inwoner die lid is van een autodeelsysteem (bijvoorbeeld Cambio) gebruikt worden. Tijdens de kantooruren wordt de auto dan vrijgehouden voor dienstverplaatsingen. In de toekomst hoopt Autodelen.net dat gemeenten volledig overschakelen op deelauto's. "Zo daalt het aantal wagen op de weg."
Glabbeek
Vooral in de provincies Antwerpen, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen zijn er al veel gemeenten die hun vloot delen, maar ook in Vlaams-Brabant melden steeds meer gemeenten zich aan. In Glabbeek doen ze al een jaar aan autodelen. De gemeente werkt daarvoor samen met een lokaal autodeelbedrijf dat een deel van haar kosten recupereert door de reclamestickers op de wagens. Onlangs opende de gemeente zelfs een tweede deelpunt in deelgemeente Bunsbeek. In totaal zijn er nu drie deelwagens beschikbaar. Volgens burgemeester Peter Reekmans zijn de wagens erg succesvol, vooral bij jongeren: “We zien dat de gebruikers vaak tussen de 18 en 45 jaar oud zijn. Je kan als ouder moeilijk voor elke zoon of dochter een auto kopen, dan is autodelen een perfect alternatief."
Londerzeel
Een gelijkaardig verhaal in Londerzeel, daar wordt autodelen al twee jaar toegepast. Het gaat om dienstwagens van de gemeente die op twee locaties worden aangeboden. De gemeente hoopt dat het gebruik op termijn nog toeneemt. De gebruikers zijn divers maar de gemeente merkt dat het ook vooral jongeren zijn die interesse hebben in deelwagens omdat een eigen auto duur is en ook vaak stil staat.
Zemst
In Zemst willen ze op dezelfde kar springen. Schepen Joeri Van den Brande wil op drie pistes inzetten: “We willen mensen stimuleren om hun eigen auto met hun buren te delen. Daarnaast willen we zelf elektrische wagens aankopen om via een autodeelsysteem ter beschikking te stellen. En we willen ook wagens van de eigen gemeentediensten ter beschikking stellen op momenten dat ze niet gebruikt worden. Op termijn willen we in elke deelgemeente een deelauto ter beschikking hebben en ook aan de treinstations zou je een deelwagen moeten kunnen reserveren.
Naast Zemst wil ook Boortmeerbeek mee op de kar springen van het autodelen.