Vlucht overboekt? Hoe komt dat en wat kan je eraan doen?
consument
vr 23 aug. - 8:18

Overboeken gebeurt bijna standaard
"Een week op voorhand geweigerd worden is eerder zeldzaam", zegt luchtvaartexpert voor VRT NWS Nico Cardone. "Naar alle waarschijnlijkheid vlogen er twee vluchten naar Kopenhagen en heeft de maatschappij beslist om er eentje te schrappen. De passagiers worden in dat geval samengebracht op één vlucht. Het teveel aan passagiers wordt in dit geval gevraagd om een nieuwe vlucht te boeken".
Wat volgens Cardone wel bijna standaard gebeurt, is het overboeken van vluchten. In dit geval weet de maatschappij pas vlak voor vertrek of er plaatsen te weinig zijn.
Waarom overboeken ze?
"Omdat het hen meer opbrengt dan het niet te doen", zeg Cardone.
Meestal dagen een aantal personen niet op voor het vertrek van de vlucht. Luchtvaartmaatschappijen houden goed bij hoeveel personen er gemiddeld per bepaalde vlucht niet komen opdagen. Op basis van dat cijfer overboeken ze de vlucht. Als er bijvoorbeeld voor een vlucht van Brussel naar Kopenhagen gemiddeld 5 passagiers niet komen opdagen, zal de luchtvaartmaatschappij 5 zetels overboeken. Zo kan de maatschappij meer zetels verkopen dan dat er mensen meevliegen."
Slim verdiend, dus. Maar meestal vormen deze praktijken geen probleem, tenzij alle passagiers komen opdagen. Dat merkt de maatschappij pas vlak voor vertrek, als passagiers al dan niet opdagen aan de gate. Daar gebeurt dus meestal het weigeren van mensen.
Ben je een dure passagier, dan is de kans minder groot dat je wordt geweigerd.
Wie mag mee en wie niet?
Waarom werd mijn zoon geweigerd?, vraag Ann Cardon zich af. "Meestal is economy class overboekt, waardoor de maatschappij een paar 'gelukkigen' een upgrade naar business class kan aanbieden", zegt luchtvaartexpert Cardone.
Zijn de overboekingen daarmee nog niet weggewerkt, dat gaan ze op zoek naar vrijwilligers die een andere vlucht willen nemen. Meestal krijgen die vrijwilligers ook een hotelovernachting of extraatje aangeboden.
Zijn er geen vrijwilligers? Dan zal de luchtvaartmaatschappij zelf mensen aanduiden die niet meekunnen. Dat zijn vaak de laatste mensen die aan de gate staan aan te schuiven. Word je formeel geweigerd? Dan heb je sowieso recht op een schadevergoeding tussen 250 en 600 euro.
Maar luchtvaartmaatschappijen kijken ook naar hoe 'duur' je bent als passagier. Stel dat jij na je vlucht moet overstappen op een intercontinentale vlucht, dan is de schadevergoeding voor de maatschappij hoger dan voor een korter traject. Ze zullen dus eerder passagiers op kortere trajecten weigeren.
Ook passagiers met business tickets en 'loyalty passagiers' die vaste klant zijn, zullen zelden geweigerd worden. Gezinnen met kinderen of kinderen die alleen reizen, worden ook vaker ontzien.
Hoe kan je het risico op weigering vermijden?
"Op voorhand online inchecken verkleint het risico", zegt Cardone. "Dan heb je een toegewezen stoel en die kunnen ze je niet snel meer afpakken. Of business class vliegen, maar dat is niet voor iedereen evident.”
En ben je aan de gate en ze roepen je vlucht af, wacht dan beter niet tot je de laatste bent om aan te schuiven. Wees gerust de ongeduldige die zich meteen in de rij zet. Tenzij je een waterkans wil maken om een schadevergoeding te krijgen en een andere vlucht wil nemen."
Klik hier als je meer wil weten over je rechten als je als passagier onterecht geweigerd wordt.