Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top30

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Vlucht vertraagd of afgelast? Ga niet zomaar in zee met websites die schadevergoeding regelen

vr 15 jun. - 6:06

Consumenten roepen steeds vaker de hulp in van gespecialiseerde bedrijven om schadevergoeding te vragen als hun vlucht vertraging heeft. Lees dan zeker de kleine lettertjes. Daarin staat duidelijk vermeld dat de bedrijven altijd recht hebben op een deel van de koek. Ook als je toch zélf de schadevergoeding regelt.

No cure no pay

Elke passagier wiens vlucht meer dan drie uur vertraging heeft, heeft recht op een schadevergoeding. Hoeveel dat bedrag exact is, hangt af van de duur van de vlucht en de effectieve vertraging. Je kan de schadevergoeding rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij aanvragen. Of je kan beroep doen op een gespecialiseerd bedrijf dat de schadevergoeding in jouw naam regelt. 

Dat zijn bedrijven zoals Happy Flights, Claimingo, Vlucht-vertraagd.be of Airhelp.com. 

Elk van die bedrijven werkt volgens het principe van no cure no pay. In het geval van succes deelt het bedrijf in de winst. M.a.w: van zodra de luchtvaartmaatschappij de schadevergoeding uitbetaalt, heeft het bedrijf recht op zo'n 25% van de vergoeding. 

Adder onder het gras 

Dat principe heeft grote gevolgen. Van zodra jij als klant een som krijgt uitgekeerd, moet je een deel van dat bedrag afstaan. Zelfs als je die schadevergoeding toch zelf hebt geregeld. 

Veel consumenten spelen op zeker. Ze dienen persoonlijk een aanvraag in bij de luchtvaartmaatschappij en ze openen tegelijkertijd een dossier bij één van die bedrijven. En dat is dus niet slim. Want je staat hoe dan ook een deel van je vergoeding af.

Het klinkt oneerlijk maar de voorwaarden staan zwart op wit in de kleine lettertjes beschreven. Je kan er niet onderuit. Tenzij je op tijd gebruik maakt van je herroepingsrecht. Dat kan je inroepen tot 14 dagen na de opening van je dossier.  

Van zodra je een klacht indient, geef je een stuk van je rechten uit handen. Jemoet de overeenkomst dan aanvaarden. Je kan ook geduldig zijn en zelf een dossier indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Dan heb je wél recht op het volledige bedrag.

— Leen Desmedt, Europees Centrum voor de Consument

Zelf een dossier indienen? Dat zo je zo! 

Je kan dus zonder probleem zelf een aanvraag doen om schadevergoeding te krijgen. Je hoeft daar zelfs niet al te veel moeite voor te doen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen zetten de nodige informatie online. Maar je kan ook altijd terecht op de website van het ECC, het Europees Centrum voor de Consument. Daar vind je een rekenmodule die snel en makkelijk de schadevergoeding berekent. Je moet gewoon de juiste vluchtgegevens invullen en al de rest gaat vanzelf.

Heb je toch problemen om de schadevergoeding terug te krijgen? Dan kan je alsnog een beroep doen op de gespecialiseerde websites.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet