
de inspecteur
Wat als je een e-mail krijgt die niet voor jou bedoeld is?
vr 14 mei - 6:15

Ontvang je een e-mail die niet voor jou bedoeld is, dan kan je best volgende stappen doorlopen.
1. Afzender mailen
Scan de mail snel. Ziet hij er niet verdacht uit, contacteer dan de afzender. Je legt best uit dat die het foute mailadres gebruikt heeft en dat jij niet de juiste bestemmeling bent.
Vervolgens verwijder je de mail.
2. Verdachte mail?
Ziet de e-mail er verdacht uit of ben je er zeker van dat het om een phishingmail gaat? Klik dan zeker niet op de link en deel geen persoonlijke informatie.
Je antwoordt best ook niet, want zo weten oplichters dat jouw mailadres klopt en zullen ze je in de toekomst misschien nog meer mails sturen.
Stuur verdachte mails altijd door naar verdacht@safeonweb.be. De mails komen toe bij het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) die de malafide links in de mail blokkeert om meer slachtoffers te voorkomen.
3. Ongewenste nieuwsbrieven?
Soms kom je ongewenst op de mailinglijst van een bedrijf terecht. Vaak staat er onderaan de mail een link om je uit te schrijven. Let op, zorg wel dat het om een mail van een echt bedrijf gaat en niet om een phishingmail. Sommige bedrijven sturen niet één nieuwsbrief maar hebben verschillende 'categorieën' van nieuwsbrieven. Dus ook al schrijf je je uit voor één type nieuwsbrief, dan kan er nog anderen krijgen. Je moet je dan ook voor die volgende brieven uitschrijven.
Je kan de afzender ook blokkeren zodat die in de toekomst geen spam meer stuurt.