de inspecteur
Wat bepaalt de prijs van brandstof?
do 11 apr. - 6:15
In de tweede aflevering van het nieuwe consumentenprogramma ‘Voor hetzelfde Geld’ op één kon je gisteren zien hoe Thomas Vanderveken ontdekte dat dure brandstof niet beter is voor de motor van je auto dan goedkope brandstof.
Aanleiding genoeg voor Inspecteur Decaluwé om die brandstofprijs zelf eens onder de loep te nemen.
Maximumprijs
Voor brandstof geldt een maximumprijs en die bestaat uit verschillende factoren:
- Productprijs ex-raffinaderij: de waarde van olieproducten op de internationale markt
- Marge en distributiekosten: bekostigen het transport en maken een vergoeding van de pomphouder mogelijk. Dat is ook het deel waarin de winstmarge van de pomphouder vervat zit
- Apetra bijdrage: voor het beheer van oliestockages om altijd olie in voorraad te hebben
- BOFAS bijdrage: voor het saneren van pompstations
- Accijnzen en energiebijdrage
- BTW (21%)
De waarde van benzine en diesel
De waarde van diesel en benzine zelf en de waarde van de grondstoffen waarvan ze gemaakt worden bepalen ook de totale kostprijs van een liter brandstof. En die waarde wordt bepaald door vraag en aanbod! En die vraag en aanbod zijn ook seizoensgebonden. Benzineauto's zijn bijvoorbeeld hoofdzakelijk privéauto's en in de zomer rijden we door de vakantie meer met de auto. Daarom is de prijs – en de vraag – groter in de winter. De vraag naar huisbrandolie is dan weer groter in de winter.
Accijnzen & BTW
Accijnzen en BTW maken zowat de helft uit van de brandstofprijzen! Bij diesel bestaat 46% van de prijs uit accijnzen en BTW en bij benzine is dat zelfs 53%. Dat is volgens professor fiscaal recht Michel Maus nochtans een rechtvaardige belasting. Want wie meer met de auto rijdt, gebruikt het wegennet ook meer en zorgt voor een grotere vervuiling van het milieu.
De koers dollar-euro
Ook de dollarkoers heeft een invloed op de prijs van een liter benzine en diesel. De producten op de internationale markt worden namelijk aangekocht in dollar per ton. Maar wij kopen benzine of diesel aan de pomp in euro per liter. Dat betekent dat de wisselkoers, het ogenblik waarop de euro wordt vertaald vanuit de dollar, afhankelijk is van de dollarkoers en dat kan meebepalen dat de uiteindelijke prijs aan de pomp lichtjes lichtjes stijgt of daalt.
Waar komt onze olie vandaan?
De oorsprong van onze olie is veranderd in de loop van de jaren. Nu komt ongeveer 30% van onze olie uit het Midden-Oosten, vooral Saudi-Arabie. De rest komt uit Rusland, de Noordzee en Afrika.
De olie uit Rusland wordt naar hier gebracht via pijpleidingen. De olie uit het Midden-Oosten wordt vervoerd via grote schepen van 300 000 ton lading. Die schepen kunnen niet via het Suezkanaal, maar varen helemaal rond Afrika.