Welke auto koop je het best? “Mijn klanten hebben keuzestress”
do 9 jan. - 0:06

Hybride, diesel, benzine, volledig elektrisch, CNG, waterstof, plug-in… Het lijstje van mogelijkheden waarop je auto kan rijden, wordt stilaan langer en langer. Als een klant een autogarage binnenstapt, weet hij niet meer wat de ideale oplossing is. “We verkopen bijna geen diesels meer. Op dit moment hebben we op 100 toonzaalmodellen nog maar 2 dieselauto’s staan”, zegt Tino van garage Merinsky in Sint-Truiden. “Enkel de klanten uit Wallonië kopen nog diesels omdat de taksen daar voordeliger zijn. Wij hebben er dus nog, maar er zijn merken waar het dieselverhaal volledig stopt.”
Milieu
Om fijn stof tegen te gaan, wordt het rijden met diesels moeilijker gemaakt voor de consument. “Maar de mensen klagen nu over het hogere verbruik van een benzinewagen”, vertelt Tino. “Een benzinemotor verbruikt meer dan een diesel. Zeker als je veel rijdt, merk je dat verschil.” Een plug-in zou een alternatief kunnen zijn. Dat is een auto die deels op een oplaadbare batterij rijdt en deels op een benzinemotor. Tino Merinsky: “Maar dat is alleen interessant als je thuis zonnepanelen hebt. Een elektrische auto is op dit moment alleen interessant voor bedrijven en gepensioneerden die niet veel kilometers doen.”
Wat nu?
De klanten weten soms niet meer wat ze moeten kiezen. “Het is voor de mensen niet meer duidelijk welke subsidies er nog zijn. De ene keer krijg je van de overheid steun bij de aankoop van een milieuvriendelijke auto, maar zes maanden later is dat weer gedaan.” Een belangrijk argument blijft de aankoopprijs en het verbruik. “Ik denk dat de klassieke hybride de toekomst is”, gaat Tino verder. “Een hybride is een combinatie van een benzinewagen en een elektrische wagen. Maar de batterij wordt opgeladen als je bijvoorbeeld afremt. Daardoor heb je een erg laag verbruik.” Er zijn dus heel wat opties als je een auto wil kopen. “Mijn klanten hebben keuzestress, maar ik ook hoor”, lacht Tino.