de inspecteur
Welke vermout mag het voor jou zijn?
ma 29 feb. - 9:17
De hoogdagen van de jaren ’70 zijn dan misschien wel voorbij, een witte vermout gaat er bij veel mensen nog altijd goed in.
Alhoewel: Vermout zou wel eens de volgende hype kunnen worden, zeggen trendwatchers. En toen ze hetzelfde zeiden over de gin hadden ze het duidelijk bij het rechte eind.
Bereid je dus maar voor op heel wat aperitiefsessies met kruidige bitter-zoete vermout. Of ‘Martini’ zoals de meeste mensen hem noemen, want de merknaam is intussen zo bekend dat we ‘m als soortnaam gebruiken.
Maar wat is vermout eigenlijk?
Die vraag stelde de Inspecteur aan wijnjournalist Frank Van der Auwera. Hij legde uit dat vermout een versterkte gearomatiseerde wijn is. "Er bestaan drie grote families: de zoete witte, de zoete rode en de droge witte. Maar tegenwoordig bestaat er ook al rosé-vermout..."
"Witte Vermout bestaat voor drie vierden uit witte wijn", weet Van der Auwera. “Daar worden suikers en aromaten aan toegevoegd, die samen voor de typische bitterzoete smaak zorgen. De 'botanicals' kunnen specerijen zijn (kaneel, kardemon, steranijs, nootmuskaat, vanille…) of kruiden (oregano, gember, jeneverbes…).
De bittere toets komt van onder andere zoethoutwortel, engelwortel en last but not least... alsem. Dat kruid wordt ook gebruikt om absinth te stoken. In het Duits heet het ‘Wermut’ en in het Engels ‘wormwood’. Vandaar dus de naam vermout.
Gesmaakt!
Het smaakpanel van de Inspecteur proefde 5 verschillende merken Italiaanse witte Vermout uit de supermarkt. Dit werd hun top 5:
- Martini - 8,69 euro/liter
- Romanetti (Lidl) – 3,32 euro/liter
- Everyday (Colruyt) - 3,27 euro/liter
- Ravini (Aldi) - 3,29 euro/liter
- Cinzano - 7,81 euro/liter
Grote smaakverschillen volgens de proevers! Maar als de doorsnee Vlaming een witte Martini vraagt, wil hij dus het liefst een échte Martini.
Gewoontedieren
Dat heeft volgens Frank Van der Auwera waarschijnlijk voor het grootste deel met gewoonte te maken: “De meeste mensen kennen de smaak omdat de kans het grootst is dat je met Martini in aanraking gekomen bent.”
Het is logisch dat de verschillende flessen allemaal hun eigen typische smaak hebben. "Ze gebruiken elk een eigen geheim recept. Vergelijk de mate van geheimhouding gerust met die van het recept van bijvoorbeeld Coca-Cola: slechts een paar mensen zijn op de hoogte van de precieze mix van botanicals, suiker…"
Zoals bij zowat alle alcoholische dranken staat een hoge prijs niet automatisch garant voor een lekkerdere vermout. “Je moet altijd proeven”, zegt Van der Auwera. “net zoals bij wijn kan hier een goedkope fles lekkerder ervaren worden dan een dure.”