
de inspecteur
Wibra failliet: "Wie er niet moet winkelen, komt er niet"
vr 9 okt. - 6:26

Het faillissement van Wibra is geen totale verrassing. Dat bevestigt ook Gino Van Ossel. "Het bedrijf maakt elk jaar meer verlies in België. Ik vrees dat corona de druppel is geweest."
Nochtans doen veel discountwinkels het net wél goed. "Ketens als Action en Primark beleven inderdaad gouden tijden, maar Wibra is er niet in geslaagd om in dat prijssegment succesvol te zijn."
Imagoprobleem
Volgens Van Ossel kampt Wibra vooral met een imagoprobleem. "Rechtstreekse concurrent Zeeman is heel slim met marketing. Ze maken van shoppen bij hen een echt statement. Je bent slim als je bij Zeeman winkelt want je krijgt kwaliteit voor een lage prijs. Wie meer betaalt is eigenlijk een beetje dom. Maar bij Wibra heb je dat gevoel niet. Wibra koop je omdat het moet, omdat je het financieel niet breed hebt."
Je stapt niet binnen bij Wibra als je er niet moet zijn.
Volgens Van Ossel zien de producten van Wibra er soms ook te goedkoop uit. “Bij Action worden klanten aangenaam verrast door voortdurend wisselende assortiment tegen spotprijzen. De spullen zien er niet goedkoop uit. Bij Wibra heb je dat probleem vaak wel. Het speelgoed bijvoorbeeld ziet er echt uit alsof het van slechte kwaliteit is.”
Retail heeft het moeilijk
Bij Wibra verliezen ruim 400 mensen hun job. En het zijn geen goede tijden om in de retailsector een nieuwe job te zoeken. "We zien dat de retail het moeilijk heeft door de coronacrisis. Het is dus zeker niet het goeie moment om snel een nieuwe job te vinden. Veel winkels in de kledingsector zitten in slechte papieren, ik verwacht nog slachtoffers."