
de inspecteur
Wie is de Federale Ombudsman?
ma 14 jan. - 7:15

De Federale Ombudsman krijgt jaarlijks zo'n 6.000 klachten over de administratieve werking van overheidsdiensten. Je kan gratis bij hem aankloppen voor problemen met onder andere:
- het betalen van belastingen
- toelages voor een handicap of werkloosheid
- je paspoort, identiteitskaart of visum
- het betalen van verkeersboetes
- ...
De Ombudsman gaat eerst kijken of je al contact hebt gezocht met de administratie in kwestie. In de meeste gevallen kan op dat niveau al een oplossing gevonden worden.
Het kan ook zijn dat er via een burgerklacht een structureel probleem blootgelegd wordt. In dat geval zal de Ombudsman een aanbeveling schrijven naar de administratie en soms zelf een wetsaanpassing vragen.
Voor 82% van de klachten wordt een oplossing gevonden.
Als één burger een klacht indient, kan die ervoorzorgen dat duizenden andere burgers nooit meer dat probleem zullen hebben
Heb je een klacht?
Je kan contact zoeken met de Federale Ombudsman door:
- het elektronisch klachtenformulier in te vullen
- te mailen naar contact@federaalombudsman.be
- te bellen naar het gratis nummer 0800 999 62
Meer informatie over de Federale Ombudsman vind je hier.